دراسة تحليلية لقالب الميدهال في مقام النهاوند عند حسين حسني أوستن (H. Hüsnü Üstün) وعلاء الدين يافاجتشا(Alaeddin Yavaşca) والإستفادة منه في التاليف الموسيقي العربي

Faculty Specific Education Year: 2023
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة علوم وفنون الموسيقى كلية التربية الموسيقية جامعة حلوان Volume:
Keywords : دراسة تحليلية لقالب الميدهال , مقام النهاوند    
Abstract:
An analytical study of the midhal template in Maqam al-Nahawand according to Hussein Hosni Austin H. Hüsnü Üstün) and Alaeddin Yavaşca And benefiting from it in Arabic music composition The Arabic and Turkish music library is considered rich in instrumental and lyrical compositions by many of the pioneers of Arabic and Turkish composition. Despite the fusion of the Arabic and Turkish cultures in many of the concepts, words and expressions that are used to this day in Arabic works, each culture has preserved its own musical identity. In terms of names, theories, musical concepts, musical style, melodic cells, maqams, beats, rhythms, and instrumental and lyrical templates used in Arabic and Turkish music, such as samayat, basharf, and lungas. As for the Turkish instrumental medhal template, it has not been discussed and has not been used in Arabic instrumental music. . Therefore, the researcher decided to shed light on the style of H. H. Hüsnü Üstün and Alaeddin Yavaşca, the most prominent pioneers in composing the midhall form in Turkish music, and how to benefit from their style in Arabic composition and enrich the Arabic music library with this form. The researcher addressed the research problem, objectives, importance, questions, and research procedures The researcher discussed the results of the research and recommendations through the analytical and instrumental study of the selected sample of the midhal template in Maqam al-Nahawand performed by both H. Hüsnü Üstün and Alaeddin Yavaşca in composing this template. The researcher will try to achieve the research objectives mentioned and suggest various aspects that we can benefit from in this field. After that, the researcher concludes her study with a list of sources and references that were relied upon to complete this study. The researcher recommends including the works of H. Hüsnü Üstün and Alaeddin Yavaşca in the Arabic music curricula for undergraduate and postgraduate students and urging researchers to Authorship for this middlehall template
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Amira Mohamed Abdelaziz Abedulazyz, "تدريبات صولفائية مقترحة فى بعض المقامات الأساسية للإستفادة منها فى تذوق الموسيقى العربية", مجلة علوم وفنون كلية التربية الموسيقية, 2017 More
  • Amira Mohamed Abdelaziz Abedulazyz, "إستخدام آلة القانون فى عزف الأناشيد المدرسية للطالب المعلم", مجلة علوم وفنون كلية التربية الموسيقية, 2017 More
  • Amira Mohamed Abdelaziz Abedulazyz, "أسلوب صياغة المقدمة الغنائية لرواية ريا وسكينة عند كلا من بليغ حمدى وعمار الشريعى ( دراسة مقارنة )", مجلة علوم وفنون كلية التربية الموسيقية, 2019 More
  • Amira Mohamed Abdelaziz Abedulazyz, "أسلوب مقترح لأداء سماعى كرد جوكسيل لرفع مستوى أداء طلاب مرحلة الدراسات العليا على آلة القانون بالكليات المتخصصة", مجلة علوم وفنون كلية التربية الموسيقية, 2019 More
  • Amira Mohamed Abdelaziz Abedulazyz, "الإستفادة من الموسيقى التصويرية لمسلسل أبو العروسة فى مادة الصولفيج الغنائى العربى لطلاب كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق", مجلة علوم وفنون كلية التربية الموسيقية, 2019 More

Department Related Publications

  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "برنامج مقترح لتنمية الانتماء الوطني والابتكار الايقاعي لدي طلاب المدارس من خلال الأغاني الوطنية عند عمرو مصطفي", كلية التربية النوعية/جامعة الزقازيق, 2019 More
  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "توظيف الألحان الشعبية المصرية في إثراء مقرر الارتجال الموسيقي التعليمي", كلية التربية الموسيقية /جامعة حلوان, 2019 More
  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "برنامج تدريبي مقترح لأعضاء هيئة التدريس علي استخدام منصة إدمودوEdmodo الإلكترونية في التربية الموسيقية", كلية التربية الموسيقية /جامعة حلوان, 2021 More
  • Omniya Mohamed Samier Mohamed, "دراسة تحليلية لأسلوب أداء آريا ( ملكة الليل Königin der Nacht ) لصوت السوبرانو الخفيف من أوبرا ( الفلوت السحري Die Zauber flöte ) لـ " موتسارت "", جامعة حلوان - كلية التربية الموسيقية, 2018 More
  • Omniya Mohamed Samier Mohamed, "" أسلوب الأداء الغنائي لكلاً من مُطربة الجاز دي بريدجواتر والسوبرانو أميرة سليم لمزيج من بعض أعمال موتسارت " ( دراسة تحليلية مُقارنة )", أكاديمية الفنون, 2021 More
Tweet