أسلوب أداء مقدمة ألف ليلة وليلة لأم كلثوم عند كلا من آي تاتش دوجان وصابر عبد الستار على آلة القانون ( دراسة مقارنة )

Faculty Specific Education Year: 2023
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة علوم وفنون الموسيقى تربية موسيقيةجامعة حلوان Volume:
Keywords : أسلوب أداء مقدمة , ليلة وليلة , كلثوم    
Abstract:
Method of performing the introduction of the Thousand and One Nights by Umm Kulthum with Hitesh Dogan and Saber Abd al-Sattar on the Qanun instrument (a comparative study) The methods of playing the Qanun instrument go beyond and differ due to the multiplicity of schools of playing. In this research, the researcher tried to identify the performance style of both Saber Abdel Sattar and Hitch Togan in playing the musical introduction to the song One Thousand and One Nights, and benefiting from their playing the qanun to enrich the playing curricula of the student with some different playing methods on the qanun. After presenting the research problem, objectives, importance, research procedures and terminology. The theoretical framework was presented in which the researcher dealt with a biography of Saber Abdel Sattar and Hich Dogan, the modern Turkish school and its features, the modern Egyptian school and its features, as well as the techniques of playing the qanun. Then he presented the applied framework of the research, which included the notation of the performance style of Saber Abdel-Sattar and Hitch Dogan for the musical introduction of Umm Kulthum (the sample of the research) and the tonal and maqam analysis of it, as well as the instrumental analysis of the performance style of both Saber Abdel-Sattar and Hitch Dogan for the musical introduction to the song One Thousand Nights and a night and to identify the most important features of the style of each of them, as well as a comparison of their style in terms of similarities and differences between them. Then the researcher presented the research results, recommendations and references.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Amira Mohamed Abdelaziz Abedulazyz, "تدريبات صولفائية مقترحة فى بعض المقامات الأساسية للإستفادة منها فى تذوق الموسيقى العربية", مجلة علوم وفنون كلية التربية الموسيقية, 2017 More
  • Amira Mohamed Abdelaziz Abedulazyz, "إستخدام آلة القانون فى عزف الأناشيد المدرسية للطالب المعلم", مجلة علوم وفنون كلية التربية الموسيقية, 2017 More
  • Amira Mohamed Abdelaziz Abedulazyz, "أسلوب صياغة المقدمة الغنائية لرواية ريا وسكينة عند كلا من بليغ حمدى وعمار الشريعى ( دراسة مقارنة )", مجلة علوم وفنون كلية التربية الموسيقية, 2019 More
  • Amira Mohamed Abdelaziz Abedulazyz, "أسلوب مقترح لأداء سماعى كرد جوكسيل لرفع مستوى أداء طلاب مرحلة الدراسات العليا على آلة القانون بالكليات المتخصصة", مجلة علوم وفنون كلية التربية الموسيقية, 2019 More
  • Amira Mohamed Abdelaziz Abedulazyz, "الإستفادة من الموسيقى التصويرية لمسلسل أبو العروسة فى مادة الصولفيج الغنائى العربى لطلاب كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق", مجلة علوم وفنون كلية التربية الموسيقية, 2019 More

Department Related Publications

  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "برنامج مقترح لتنمية الانتماء الوطني والابتكار الايقاعي لدي طلاب المدارس من خلال الأغاني الوطنية عند عمرو مصطفي", كلية التربية النوعية/جامعة الزقازيق, 2019 More
  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "توظيف الألحان الشعبية المصرية في إثراء مقرر الارتجال الموسيقي التعليمي", كلية التربية الموسيقية /جامعة حلوان, 2019 More
  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "برنامج تدريبي مقترح لأعضاء هيئة التدريس علي استخدام منصة إدمودوEdmodo الإلكترونية في التربية الموسيقية", كلية التربية الموسيقية /جامعة حلوان, 2021 More
  • Omniya Mohamed Samier Mohamed, "دراسة تحليلية لأسلوب أداء آريا ( ملكة الليل Königin der Nacht ) لصوت السوبرانو الخفيف من أوبرا ( الفلوت السحري Die Zauber flöte ) لـ " موتسارت "", جامعة حلوان - كلية التربية الموسيقية, 2018 More
  • Omniya Mohamed Samier Mohamed, "" أسلوب الأداء الغنائي لكلاً من مُطربة الجاز دي بريدجواتر والسوبرانو أميرة سليم لمزيج من بعض أعمال موتسارت " ( دراسة تحليلية مُقارنة )", أكاديمية الفنون, 2021 More
Tweet