الاستلهام من الفكر التشكيلى والفلسفى للمتاهة لاثراء التعبير فى التصوير المعاصر فى ضوء فكر المدرسة التجريدية

Faculty Specific Education Year: 2025
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة دراسات وبحوث التربية النوعية كلية التربية النوعية جامعة حلوان Volume:
Keywords : الاستلهام , الفكر التشكيلى , والفلسفى للمتاهة لاثراء    
Abstract:
This research addresses the topic of "Drawing Inspiration from the Artistic and Philosophical Concept of the Maze to Enrich Expression in Contemporary Painting in Light of the Experimental School's Thought." The researcher aimed to explore the symbolism of the maze as a complex philosophical and artistic idea, transforming it into an expressive medium within contemporary painting. The study relied on the philosophy of the maze as a symbol of loss, search, and the complexity of human existence, enabling the creation of new visual insights through a series of experimental artworks. The research was grounded in the experimental school's approach, which offers a fertile environment for breaking traditional molds and encourages the exploration of unconventional means in constructing the artwork. The researcher produced a series of paintings that visually embodied the concept of the maze through intertwined lines, overlapping paths, and visual symbols carrying profound philosophical dimensions. Experimental practices were adopted, such as combining diverse materials, utilizing various color effects, and employing space in an innovative expressive. she research demonstrated that drawing inspiration from the idea of the maze, combined with experimental approaches in painting, contributes to enriching the artwork and expanding its expressive and conceptual capacities, reflecting the depth of the human experience in a changing and turbulent world. The researcher concluded that the philosophy of the maze offers contemporary artists new opportunities to express issues of self and existence through nontraditional artistic methods
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ghada Mohamed Ahmed Shoaeb, "الأوبئة والأمراض (فيرس كورونا ) كمدخل للتعبير الفنى فى التصوير الحديث والمعاصر", كلية التربية النوعية - جامعة كفر الشيخ, 2021 More
  • Ghada Mohamed Ahmed Shoaeb, "الالعاب الرياضية كمدخل للتعبير الفنى فى التصوير (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Ghada Mohamed Ahmed Shoaeb, "جماليات فن الضوء فى عروض مسرح الطفل وأثرها على التصوير المعاصر", كلية التربية النوعية -جامعة الزقازيق, 2022 More
  • Ghada Mohamed Ahmed Shoaeb, "توظيف المستهلكات الصناعية فى استحداث لوحات تصويرية معاصرة", كلية التربية الفنية جامعة حلوان, 2016 More
  • Ghada Mohamed Ahmed Shoaeb, "الإمكانات التشكيلية والجمالية للحروف العربية كمدخل لتدريس التصوير فى التربية الفنية", كلية التربية الفنية جامعة حلوان, 2018 More

Department Related Publications

  • Younis Mostafa Younis Moustafa, "توظيف الإمكانات التشكيـلية والتـعبيرية للأشكال الهندسية لإثراء التعبير الفني في الرسم لطلاب قسم التربية الفنية بالمملكة العربية السعودية", كلية التربية الفنية جامعة حلوان, 2016 More
  • Ghada Mohamed Ahmed Shoaeb, "الإمكانات التشكيلية والجمالية للحروف العربية كمدخل لتدريس التصوير فى التربية الفنية", كلية التربية الفنية جامعة حلوان, 2018 More
  • Ahmed Abdelaziem Hessien Hussien, "رموز وأساسيات الخرائط كمصدر لإثراء اللوحة الزخرفية", قاعة الشهيد أحمد بسيونى – كلية التربية الفنية – جامعة حلوان, 2017 More
  • Sandy Samer Mohamed Mouhamed, "وحدة تدريسية لزيادة الكفاءة التقنية للمنتج الوظيفي في مجال أشغال المعادن لتفعيل القدرة التسويقيه والتنافسية للمشروعات الصغيرة", كلية التربية الفنية جامعة حلوان, 2021 More
  • Mohammed Mahmoud MahmoudMohamd, "التوليف بين مختارات من الخامات الطبيعية والصناعية لأستحداث صيغ تشكيلية للمشغولة الفنية الجدارية (ماجستير لم يناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
Tweet