" أثر توظيف التصور الذهنى في تنمية بعض مهارات الفهم الإستماعى الموسيقي لدى تلاميذ الصف السادس الإبتدائي

Faculty Specific Education Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة بحوث التربية النوعية مجلة بحوث التربية النوعية Volume:
Keywords : , , , توظيف التصور الذهنى , تنمية , مهارات الفهم    
Abstract:
The aim of the research is to identify the listening comprehension skills (direct comprehension, critical comprehension, and deductive comprehension) that require acquisition by sixth-grade primary school students, in addition to identifying the effect of employing the proposed concept in developing some musical listening comprehension skills among sixth-grade primary school students, as represented by the research problem. In the weakness of listening comprehension skills among sixth-grade primary school students, the research relied on testing listening comprehension skills as a research tool, where the descriptive approach was used to present the theoretical framework and previous studies, and the semi-experimental approach with the experimental groups, numbering 30 students, and the control group, numbering 30 students, and mental visualization was applied to the group. Experimental to measure the effect of the proposed visualization of the mental visualization strategy as an independent variable in developing listening comprehension skills as a dependent variable. The results indicated that there were statistically significant differences between the average scores of the experimental group students in the pre- and post-measurements of the musical listening comprehension skills test in favor of the post-measurement after applying the proposed visualization using... Mental visualization strategy.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "فاعلية برنامج قائم علي بعض استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية بعض المهارات الابداعية والموسيقية لدي الطالب المعلم", قسم التربية الموسيقية – كلية التربية النوعية – جامعة الزقازيق – مصر, 2017 More
  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "برنامج مقترح قائم علي أنماط التعلم لتنمية التحصيل الدراسي لمقرر قواعد الصولفيج الغربي والدافعية للإنجاز لدى طلاب المستوى الأول", المجلة العلمية المحكمة لدراسات وبحوث التربية النوعية, 2022 More
  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "فاعلية برنامج مقترح لتنمية بعض مهارات التعلم النشط لدى الطالب المعلم بقسم التربية الموسيقية.", المجلة العلمية المحكمة لدراسات وبحوث التربية النوعية, 2022 More
  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "استخدام استراتيجية حل المشكلات لرفع مستوى تحصيل مقرر الهارمونى لدى طلاب كلية التربية النوعية", مجلة علوم وفنون الموسيقي -كلية التربية الموسيقية -جامعة حلوان, 2023 More
  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "" تقويم جودة نواتج التعلم في مناهج التربية الموسيقية للمرحلة الإعدادية في ضوء معايير الجودة والاعتماد "", مجلة جامعة جنوب الوادى الدولية للعلوم التربوية, 2023 More

Department Related Publications

  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "برنامج مقترح لتنمية الانتماء الوطني والابتكار الايقاعي لدي طلاب المدارس من خلال الأغاني الوطنية عند عمرو مصطفي", كلية التربية النوعية/جامعة الزقازيق, 2019 More
  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "توظيف الألحان الشعبية المصرية في إثراء مقرر الارتجال الموسيقي التعليمي", كلية التربية الموسيقية /جامعة حلوان, 2019 More
  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "برنامج تدريبي مقترح لأعضاء هيئة التدريس علي استخدام منصة إدمودوEdmodo الإلكترونية في التربية الموسيقية", كلية التربية الموسيقية /جامعة حلوان, 2021 More
  • Omniya Mohamed Samier Mohamed, "دراسة تحليلية لأسلوب أداء آريا ( ملكة الليل Königin der Nacht ) لصوت السوبرانو الخفيف من أوبرا ( الفلوت السحري Die Zauber flöte ) لـ " موتسارت "", جامعة حلوان - كلية التربية الموسيقية, 2018 More
  • Omniya Mohamed Samier Mohamed, "" أسلوب الأداء الغنائي لكلاً من مُطربة الجاز دي بريدجواتر والسوبرانو أميرة سليم لمزيج من بعض أعمال موتسارت " ( دراسة تحليلية مُقارنة )", أكاديمية الفنون, 2021 More
Tweet