" تقويم جودة نواتج التعلم في مناهج التربية الموسيقية للمرحلة الإعدادية في ضوء معايير الجودة والاعتماد "

Faculty Specific Education Year: 2023
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة جامعة جنوب الوادى الدولية للعلوم التربوية مجلة جامعة جنوب الوادى الدولية للعلوم التربوية Volume:
Keywords : , تقويم جودة نواتج التعلم , مناهج التربية    
Abstract:
The aim of the current research is to build a list of quality standards for the formulation of the learning outcomes of the music education curriculum for the preparatory stage, choose the strategies for teaching them, and determine the methods of evaluating them in the light of quality and accreditation standards, in addition to identifying the extent to which these standards are available in the content of the music education curricula for the preparatory stage. Deficiencies in the curricula of music education for the preparatory stage, which called for thinking about evaluating the quality of learning outcomes, teaching strategies and methods of evaluating them in order to reach their development, benefit from them in the teaching process and improve the level of performance of preparatory stage students in music education. The current research followed the descriptive analytical approach, which is most appropriate to achieve the goal of the research by building a list of quality standards for the formulation of learning outcomes and choosing the strategies for teaching them, and then evaluating the learning outcomes of the preparatory stage curriculum for the academic year (2021-2022) in the light of these criteria in a content analysis method, as well as for describing and analyzing studies. And previous research related to the study, explaining its theoretical concepts, as well as analyzing and criticizing information and data, reaching results and interpreting them scientifically. The results of the study showed that the standards for the quality of formulating learning outcomes, defining their teaching strategies, and formulating methods of evaluating them according to quality and accreditation standards were available in a low degree. The researcher believes that this result requires doubling the effort towards developing learning outcomes. And technical education in the year (2018) for pre-university education, which aimed at teaching musical note reading within the limits of the rhythmic patterns and tones that were taught with their kinetic performance, playing skills, and developing the students’ ability to employ the elements of taste in developing musical sensory perception with the aim of building the integrated, conscious, enlightened, and creative Egyptian personality.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "فاعلية برنامج قائم علي بعض استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية بعض المهارات الابداعية والموسيقية لدي الطالب المعلم", قسم التربية الموسيقية – كلية التربية النوعية – جامعة الزقازيق – مصر, 2017 More
  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "برنامج مقترح قائم علي أنماط التعلم لتنمية التحصيل الدراسي لمقرر قواعد الصولفيج الغربي والدافعية للإنجاز لدى طلاب المستوى الأول", المجلة العلمية المحكمة لدراسات وبحوث التربية النوعية, 2022 More
  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "فاعلية برنامج مقترح لتنمية بعض مهارات التعلم النشط لدى الطالب المعلم بقسم التربية الموسيقية.", المجلة العلمية المحكمة لدراسات وبحوث التربية النوعية, 2022 More
  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "استخدام استراتيجية حل المشكلات لرفع مستوى تحصيل مقرر الهارمونى لدى طلاب كلية التربية النوعية", مجلة علوم وفنون الموسيقي -كلية التربية الموسيقية -جامعة حلوان, 2023 More
  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "" الاستفادة من تكامل مقررى الحاسب الآلى والماندولين لتنمية مهارات التدوين الالكترونى والعزف لدى طلاب كلية التربية النوعية "", مجلة جامعة جنوب الوادى الدولية للعلوم التربوية, 2023 More

Department Related Publications

  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "برنامج مقترح لتنمية الانتماء الوطني والابتكار الايقاعي لدي طلاب المدارس من خلال الأغاني الوطنية عند عمرو مصطفي", كلية التربية النوعية/جامعة الزقازيق, 2019 More
  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "توظيف الألحان الشعبية المصرية في إثراء مقرر الارتجال الموسيقي التعليمي", كلية التربية الموسيقية /جامعة حلوان, 2019 More
  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "برنامج تدريبي مقترح لأعضاء هيئة التدريس علي استخدام منصة إدمودوEdmodo الإلكترونية في التربية الموسيقية", كلية التربية الموسيقية /جامعة حلوان, 2021 More
  • Omniya Mohamed Samier Mohamed, "دراسة تحليلية لأسلوب أداء آريا ( ملكة الليل Königin der Nacht ) لصوت السوبرانو الخفيف من أوبرا ( الفلوت السحري Die Zauber flöte ) لـ " موتسارت "", جامعة حلوان - كلية التربية الموسيقية, 2018 More
  • Omniya Mohamed Samier Mohamed, "" أسلوب الأداء الغنائي لكلاً من مُطربة الجاز دي بريدجواتر والسوبرانو أميرة سليم لمزيج من بعض أعمال موتسارت " ( دراسة تحليلية مُقارنة )", أكاديمية الفنون, 2021 More
Tweet