Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
استخدام استراتيجية حل المشكلات لرفع مستوى تحصيل مقرر الهارمونى لدى طلاب كلية التربية النوعية
Faculty
Specific Education
Year:
2023
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Rabab Ahmed Abdelhamyd
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة علوم وفنون الموسيقي -كلية التربية الموسيقية -جامعة حلوان مجلة علوم وفنون الموسيقي -كلية التربية الموسيقية -جامعة حلوان
Volume:
Keywords :
استخدام استراتيجية , المشكلات لرفع مستوى تحصيل
Abstract:
The research aimed to develop a vision for a program based on using a problem-solving strategy to raise the level of achievement of the theoretical harmony course among second-level students in the Department of Music Sciences, in addition to identifying the effectiveness of the program based on using a problem-solving strategy to raise the level of achievement of the theoretical harmony course among second-level students in the Department of Sciences. Music, where the research problem was the weak level of achievement of the theoretical harmony course (1) among second-level students in the Department of Musical Sciences at the Faculty of Specific Education, Zagazig University, where the research sample consisted of 34 male and female students with low achievement in the theoretical harmony course (1), and the research was based on An achievement test for the theoretical harmony course (1) as a measurement tool for collecting data. The quasi-experimental method with one group and two measurements (pre/post) was used. The research relied on a number of hypotheses, which are: There is a statistically significant difference between the average scores of the experimental group students in the two pre-measurements. And the post-test for the achievement test of the theoretical harmony course is in favor of the post-measurement. The second hypothesis is that there is no statistically significant difference between the average scores of the students of the experimental group in the two post-measurements and the follow-up test of the achievement test for the theoretical harmony course. As for the third hypothesis, it came as follows: There is effectiveness of the program based on using the problem-solving strategy to raise The level of achievement of the theoretical harmony course among students of the College of Specific Education was calculated by calculating Black’s adjusted gain equation at 1.2. The results resulted in a statistically significant difference between the average scores of the experimental group students in the pre- and post-measurements of the achievement test of the theoretical harmony course in favor of the post-measurement, in addition to the effectiveness of The program is based on using a problem-solving strategy to raise the level of theoretical harmony achievement among students of the College of Specific Education.
Author Related Publications
Rabab Ahmed Abdelhamyd, "فاعلية برنامج قائم علي بعض استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية بعض المهارات الابداعية والموسيقية لدي الطالب المعلم", قسم التربية الموسيقية – كلية التربية النوعية – جامعة الزقازيق – مصر, 2017
More
Rabab Ahmed Abdelhamyd, "برنامج مقترح قائم علي أنماط التعلم لتنمية التحصيل الدراسي لمقرر قواعد الصولفيج الغربي والدافعية للإنجاز لدى طلاب المستوى الأول", المجلة العلمية المحكمة لدراسات وبحوث التربية النوعية, 2022
More
Rabab Ahmed Abdelhamyd, "فاعلية برنامج مقترح لتنمية بعض مهارات التعلم النشط لدى الطالب المعلم بقسم التربية الموسيقية.", المجلة العلمية المحكمة لدراسات وبحوث التربية النوعية, 2022
More
Rabab Ahmed Abdelhamyd, "" تقويم جودة نواتج التعلم في مناهج التربية الموسيقية للمرحلة الإعدادية في ضوء معايير الجودة والاعتماد "", مجلة جامعة جنوب الوادى الدولية للعلوم التربوية, 2023
More
Rabab Ahmed Abdelhamyd, "" الاستفادة من تكامل مقررى الحاسب الآلى والماندولين لتنمية مهارات التدوين الالكترونى والعزف لدى طلاب كلية التربية النوعية "", مجلة جامعة جنوب الوادى الدولية للعلوم التربوية, 2023
More
Department Related Publications
Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "برنامج مقترح لتنمية الانتماء الوطني والابتكار الايقاعي لدي طلاب المدارس من خلال الأغاني الوطنية عند عمرو مصطفي", كلية التربية النوعية/جامعة الزقازيق, 2019
More
Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "توظيف الألحان الشعبية المصرية في إثراء مقرر الارتجال الموسيقي التعليمي", كلية التربية الموسيقية /جامعة حلوان, 2019
More
Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "برنامج تدريبي مقترح لأعضاء هيئة التدريس علي استخدام منصة إدمودوEdmodo الإلكترونية في التربية الموسيقية", كلية التربية الموسيقية /جامعة حلوان, 2021
More
Omniya Mohamed Samier Mohamed, "دراسة تحليلية لأسلوب أداء آريا ( ملكة الليل Königin der Nacht ) لصوت السوبرانو الخفيف من أوبرا ( الفلوت السحري Die Zauber flöte ) لـ " موتسارت "", جامعة حلوان - كلية التربية الموسيقية, 2018
More
Omniya Mohamed Samier Mohamed, "" أسلوب الأداء الغنائي لكلاً من مُطربة الجاز دي بريدجواتر والسوبرانو أميرة سليم لمزيج من بعض أعمال موتسارت " ( دراسة تحليلية مُقارنة )", أكاديمية الفنون, 2021
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف