فاعلية برنامج مقترح لتنمية بعض مهارات التعلم النشط لدى الطالب المعلم بقسم التربية الموسيقية.

Faculty Specific Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة العلمية المحكمة لدراسات وبحوث التربية النوعية المجلة العلمية المحكمة لدراسات وبحوث التربية النوعية Volume:
Keywords : فاعلية برنامج مقترح لتنمية , مهارات التعلم    
Abstract:
The research aimed to prepare a proposed program to develop some of the active learning skills of the student teacher in the Department of Music Education, in addition to revealing the effectiveness of the proposed program to develop some of the active learning skills of the student teacher in the Department of Music Education. The research followed the quasi-experimental one-group approach, and the sample was chosen from The students of the second year in the Department of Musical Sciences at the Faculty of Specific Education, Zagazig University, numbering 20 male and female students. The problem of the research was the weakness of the active learning skills of the student teacher in the Department of Music Education. The research relied on collecting data on a note card evaluating the student teacher’s performance of active learning skills (pre- Post-test), and the validity of the hypotheses was verified, including the presence of statistically significant differences between the average ranks of the experimental group students’ scores in the pre- and post-measurements of a note card evaluating the student teacher’s performance for developing some active learning skills as a whole (and for each skill separately) in favor of the post-application. As for the second hypothesis, it dealt with The effectiveness of the proposed program for developing some of the active learning skills of the student teacher in the Department of Music Education. The research concluded that there are statistically significant differences between the average grades of the experimental group students in the pre- and post-measurements of the note card evaluating the student teacher’s performance for developing some of the active learning skills as a whole (and for each skill separately). ) in favor of the post-application, and the effectiveness of the proposed program to develop some active learning skills among the student teacher in the Department of Music Education..
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "فاعلية برنامج قائم علي بعض استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية بعض المهارات الابداعية والموسيقية لدي الطالب المعلم", قسم التربية الموسيقية – كلية التربية النوعية – جامعة الزقازيق – مصر, 2017 More
  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "برنامج مقترح قائم علي أنماط التعلم لتنمية التحصيل الدراسي لمقرر قواعد الصولفيج الغربي والدافعية للإنجاز لدى طلاب المستوى الأول", المجلة العلمية المحكمة لدراسات وبحوث التربية النوعية, 2022 More
  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "استخدام استراتيجية حل المشكلات لرفع مستوى تحصيل مقرر الهارمونى لدى طلاب كلية التربية النوعية", مجلة علوم وفنون الموسيقي -كلية التربية الموسيقية -جامعة حلوان, 2023 More
  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "" تقويم جودة نواتج التعلم في مناهج التربية الموسيقية للمرحلة الإعدادية في ضوء معايير الجودة والاعتماد "", مجلة جامعة جنوب الوادى الدولية للعلوم التربوية, 2023 More
  • Rabab Ahmed Abdelhamyd, "" الاستفادة من تكامل مقررى الحاسب الآلى والماندولين لتنمية مهارات التدوين الالكترونى والعزف لدى طلاب كلية التربية النوعية "", مجلة جامعة جنوب الوادى الدولية للعلوم التربوية, 2023 More

Department Related Publications

  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "برنامج مقترح لتنمية الانتماء الوطني والابتكار الايقاعي لدي طلاب المدارس من خلال الأغاني الوطنية عند عمرو مصطفي", كلية التربية النوعية/جامعة الزقازيق, 2019 More
  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "توظيف الألحان الشعبية المصرية في إثراء مقرر الارتجال الموسيقي التعليمي", كلية التربية الموسيقية /جامعة حلوان, 2019 More
  • Lymaa Ahmed Abdelfatah Mohamed Aly, "برنامج تدريبي مقترح لأعضاء هيئة التدريس علي استخدام منصة إدمودوEdmodo الإلكترونية في التربية الموسيقية", كلية التربية الموسيقية /جامعة حلوان, 2021 More
  • Omniya Mohamed Samier Mohamed, "دراسة تحليلية لأسلوب أداء آريا ( ملكة الليل Königin der Nacht ) لصوت السوبرانو الخفيف من أوبرا ( الفلوت السحري Die Zauber flöte ) لـ " موتسارت "", جامعة حلوان - كلية التربية الموسيقية, 2018 More
  • Omniya Mohamed Samier Mohamed, "" أسلوب الأداء الغنائي لكلاً من مُطربة الجاز دي بريدجواتر والسوبرانو أميرة سليم لمزيج من بعض أعمال موتسارت " ( دراسة تحليلية مُقارنة )", أكاديمية الفنون, 2021 More
Tweet