أنشطه تعليمية لبعض استراتيجيات التفكير المتشعب لرفع مستوي التحصيل في مادة قواعد الموسيقي النظرية لطلاب شعبة الموسيقي

Faculty Specific Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 63
Authors:
Journal: علوم وفنون الموسيقي كلية التربية الموسيقية جامعة حلوان Volume:
Keywords : أنشطه تعليمية لبعض استراتيجيات التفكير المتشعب    
Abstract:
The current research aimed at teaching Basics of Theoretical Music Course by providing students with practical activities and applications using some divergent thinking strategies. The researcher followed the quasi- experiment methodology ( one group). Based upon first year exam results in Basics of Theoretical Music Course, participant were 10 students among those who have low marks in the above- mentioned course. A test on Basics of Theoretical Music Course was pre- and post- administered to the participants as the only instrument of the study. The two hypothesises of the study were approved. These hypothesises are: 1) there is a statistically significant difference between the mean scores of the study group in the pre- and post- test of basics of theoretical music course in favour of the post- test results, and 2) divergent thinking strategies are effective in teaching the basics of theoretical music course by calculating Modified Blake´s Gain Ratio. This research is divided into two parts. The first one involves introduction, aims, significance, delimitations, hypothesises, previous studies, and theoretical section. The second part includes the practical section incorporating procedures, results, discussion, recommendations, references, and appendices. Keywords: educational activities, divergent thinking strategies, basics of theoretical music course.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Islam Hassan AbdelKhaliek, "برنامج مقترح قائم علي أناشيد مبتكره لتنمية بعض القيم الإجتماعية لطفل الروضه", رابطة التربويين العرب, 2018 More
  • Islam Hassan AbdelKhaliek, "فاعلية تصميم بيئة تعليمية قائمة علي استراتيجية الرسوم الكرتونية لتنمية بعض المفاهيم الموسيقية لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي", كلية التربية النوعية جامعة المنيا, 2020 More
  • Islam Hassan AbdelKhaliek, "تمارين مقترحه بإستخدام التدريس المتمايز للتغلب علي صعوبات العزف علي ألة الأكورديون لطلاب التربية الموسيقية", كلية التربية النوعية جامعة المنيا, 2020 More
  • Islam Hassan AbdelKhaliek, "فاعلية استراتيجية النمذجه في تحسين أداء بعض التقنيات العزفية لألة البيانو لطلاب التربية الموسيقية", كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Islam Hassan AbdelKhaliek, "أثر استخدام التدريس القائم على تعليم الأقران في اكساب بعض مهارات العزف علي آلة الريكورد وتنمية الاتجاه نحو الآلة لدي طلاب التربية الموسيقية", جامعة جنوب الوادي, 2021 More

Department Related Publications

  • Radwa Kamal MohyEldin Tamim, "فاعلية برنامج قائم على التعلم الذاتى لتنمية مهارات قراءة النوته الموسيقية وقياس أثره على عزف آلة البيانو لدى طلاب كليات التربية النوعية (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Doaa Elfagr Mohamed Samy, "برنامج مقترح لإكساب طفل رياض الأطفال مرونة حركية لليدين باستخدام بعض الآلات الموسيقية", القاهرة, 2012 More
  • Reham Ahmed Ihab, "THE IMPROVEMENT OF THE FACULTY OF SPECIFIC EDUCATION STUDENT IN THE INSTRUCTIONAL IMPROVISE SUBJECT THROUGH SOME ROMANTIC AGE", مجلة فنون وعلوم الموسيقى كلية التربية النوعية جامعة حلوان, 2015 More
  • Ehab Atef Ezzat Aziz, "دراسة تحليلية لبعض مقامات درجة الدوكاه فى المؤتمر الأول للموسيقى العربية", كلية التربية الموسيقية جامعة حلوان, 2014 More
  • Ayatallah Salah Mohamed Elsayed Hassanien, "الطقطوقة الشعبية عند فريد الاطرش", مجلة كلية التربية الموسيقية - جامعة حلوان, 2016 More
Tweet