فاعلية تصميم بيئة تعليمية قائمة علي استراتيجية الرسوم الكرتونية لتنمية بعض المفاهيم الموسيقية لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي

Faculty Specific Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 56
Authors:
Journal: البحوث في مجالات التربية النوعية كلية التربية النوعية جامعة المنيا Volume:
Keywords : فاعلية تصميم بيئة تعليمية قائمة , , استراتيجية    
Abstract:
This research aims at examining the effectiveness of designing an educational environment based upon cartoons to develop some musical concept among primary fifth year students. Achieving this aim, the researcher designed an educational environment using Ashour model. In doing so, she used lots of instruments including computer, over head projector, school course books, and models. Lots of famous cartoon characters have been used. The researcher adopted the quasi- experimental design. Participants included 40 students divided into a control group and an experimental one, with 20 students in each group. The musical concept’ test has been validated by a group of jurors, and then it was pre- and post- administrated to participants. Results indicated that 1) There is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group’ pre- and post- musical concept’ test in favour of the post- test’ results, 2) There is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group and control one’ post- musical concept’ test in favour of experimental group’ results, 3) There is no statistically significant difference between between the mean scores of the experimental group’ post and traceable tests, and 4) There is effectiveness in designing an educational environment based on the cartoons strategy to develop some musical terms among primary fifth year students by calculating Modified Blake´s Gain Ratio. This research is divided into two parts. The first part includes introduction, aims, significance, delimitations, hypotheses, previous studies, and literature review. The second part represents the practical part including procedures, results, recommendations, references, appendices, and summary. Keywords: designing an educational environment, cartoons, musical concept.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Islam Hassan AbdelKhaliek, "برنامج مقترح قائم علي أناشيد مبتكره لتنمية بعض القيم الإجتماعية لطفل الروضه", رابطة التربويين العرب, 2018 More
  • Islam Hassan AbdelKhaliek, "تمارين مقترحه بإستخدام التدريس المتمايز للتغلب علي صعوبات العزف علي ألة الأكورديون لطلاب التربية الموسيقية", كلية التربية النوعية جامعة المنيا, 2020 More
  • Islam Hassan AbdelKhaliek, "فاعلية استراتيجية النمذجه في تحسين أداء بعض التقنيات العزفية لألة البيانو لطلاب التربية الموسيقية", كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Islam Hassan AbdelKhaliek, "أنشطه تعليمية لبعض استراتيجيات التفكير المتشعب لرفع مستوي التحصيل في مادة قواعد الموسيقي النظرية لطلاب شعبة الموسيقي", كلية التربية الموسيقية جامعة حلوان, 2020 More
  • Islam Hassan AbdelKhaliek, "أثر استخدام التدريس القائم على تعليم الأقران في اكساب بعض مهارات العزف علي آلة الريكورد وتنمية الاتجاه نحو الآلة لدي طلاب التربية الموسيقية", جامعة جنوب الوادي, 2021 More

Department Related Publications

  • Rania Adel Mohamed Elhady Salim, "الاستفادة من تلحين النصوص الشعرية فى تنمية بعض القيم التربوية والمفاهيم الموسيقية لطفل مرحلة رياض الاطفال", كلية التربية الموسيقية - جامهة حلوان, 2011 More
  • Ehab Atef Ezzat Aziz, "دراسة لبعض المصطلحات والمفاهيم الموسيقية في مخطوط (جوامع علم الموسيقي) من كتاب الشفاء للشيخ الرئيس ابن سينا", كلية التربية الموسيقية جامعة حلوان, 2013 More
  • Ahmed Badi Mohamed Ibrahim, "تدريبات صولفائية غنائية مستوحاة من المقدمة الموسيقية لقصيدة قارئة الفنجان", مجلة علوم وفنون الموسيقى جامعة حلوان, 2009 More
  • Alshaymaa Fouad Abdelhamied, "Exploiting Dalcroze's Strokes to Improve Variations on the Harmonic Marche in Improvisation Curriculum", المؤتمر العلمى العاشر الدولى الثانى جامعة حلوان كلية التربية الموسيقية, 2017 More
  • Ehab Atef Ezzat Aziz, "استخدام استراتيجيات التعلم الحديثة في تدريس بعض قواعد ونظريات الموسيقى العربية للدارس المبتدئ بالكليات النوعية", كلية التربية الموسيقية - جامعة حلوان, 2017 More
Tweet