بعض المتغيرات النفسية المرتبطة بالميول المهنية لعينات من المراهقين المعوقين جسمياً

Faculty Education Year: 2008
Type of Publication: Theses Pages: 279
Authors:
BibID 10295716
Keywords : المعوقون    
Abstract:
من أهم العوامل التى تمكننا من تطوير في جميع مجالات التقدم لمواكبة العصر والتطور وجدت في البلدان المتقدمة المحتملة التي تستحق البحث والمساعدة هى القوة البشرية لذلك نحن داخل المشاعر الإنسانية البحث بشكل عام وخاصة ذوي الاحتياجات الخاصة تلك الحالات الاجتماعية طبيا ونفسيا واجتماعيا ومهنيا للحصول على جيل طبيعي وجيد أيضا اكتشاف إمكاناتها الأولية ومحاولة لتطوير وفائدة طاقاتهم لتفعل ما العمل معهم. مشكلة واحدة من أهم المشاكل التي واجهت الباحث هي أن المعاقين لا يقبل وضعه وغيرها نظرا لما يتمتع به مفهوم سلبي عن نفسه حتى انه ينظر إلى أسفل على الآخرين. يمكن المعاقين في أكثر حساسية تؤدي لأنه يشعر بالنقص عند مقارنة نفسه مع الآخرين. يمكن أن يسبب فقدان الكفاءة الذاتية وعدم القدرة على التكيف مع مجتمعه. الدراسة الحالية يتضمن موضوع المصالح المهني في عينة من المعاقين جسديا وعلاقته ببعض المتغيرات النفسية (مفهوم الذات، تقدير الذات، وصورة الجسم). وضعت الدراسة أهداف تسعى إلى تحقيقها وهي كالآتي: 1- الكشف عن العلاقة بين أبعاد مفهوم الذات وأبعاد الميول المهنية. 2- الكشف عن العلاقة بين تقدير الذات وأبعاد الميول المهنية. 3- الكشف عن العلاقة بين صورة الجسم وأبعاد الميول المهنية. 4- الكشف عن الفروق بين الجنسين من المراهقين المعاقين جسدياً في مفهوم الذات وتقدير الذات وصورة الجسم والميول المهنية. تكمن أهمية الدراسة الحالية في الأهمية العلمية والأهمية. - نتائج هذه الدراسة يمكن أن تسهم في موضوع هام تقل فيه البحوث السيكولوجية في حدود علم الباحثة. - إعداد أداة مناسبة لقياس مفهوم الذات لدى المراهقين المعاقين جسدياً. - إعداد استمارة بيانات خاصة للمراهقين المعاقين جسدياً. - ندرة الدراسات العربية والأجنبية التي تناولت هذا الموضوع في حدود علم الباحثة. 15- The three groups constituting the sample of the study received comprehension scores in the following descending order: Negotiation Group, Premodification Group, and Original Input Group respectively. That is, it was the Negotiation Group that received the highest comprehension scores followed by the Premodification Group and then the Original Input Group. Thus, negotiation strategies proved superior to premodification strategies in facilitating the comprehensibility of written discourse for first year general secondary school students.16- Students’ comprehension scores did not match with the readability levels of the passages, suggesting that the comprehensibility of the passages might be affected by factors other than sentence length and word length; it may be that lexical frequency and textual factors are more important in influencing readability.17- In premodifying the passages, they were roughly–tuned, which was reflected by the narrow range of readability enhancement after premodification; that is, the percentage of readability enhancement after modification ranged from 0.1 % to 7.1 % only. It is roughly-tuned rather than finely-tuned input that can be challenging and possible, since it is only students who can determine whether the input is at their command or not. However, rough-tuning of input was not limited to the Premodification Group; by initiating clarification requests, students in the Negotiation Group exhibited their attempts at rough-tuning the input to their current level of competence, since they requested clarification of the aspects that are beyond their command. In this way, input in this study was roughly-tuned by both the teacher (for the Premodification Group) and the teacher and students (for the Negotiation Group), it may be the students’ added rough-tuning that made the negotiated passages more comprehensible than the premodified ones. 
   
     
PDF  
       

Author Related Publications

  • أميمة محمد صبحي جادالحق صقر, "بعض المتغيرات النفسية المرتبطة بالميول المهنية لعينات من المراهقين المعوقين جسمياً", 2008 More

Department Related Publications

    Tweet