نموذج تدريسي قائم على النظريتين البنيوية والسيميائية في تنمية مهارات الفهم النحوي والتحليل البلاغي لدى طلاب المرحلة الثانوية .

Faculty Specific Education Year: 2025
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية جامعة طنطا كلية التربية جامعة طنطا Volume:
Keywords : نموذج تدريسي قائم , النظريتين البنيوية والسيميائية    
Abstract:
ملخص البحث باللغة الإنجليزية: A teaching model based on structural and semiotic theories to develop grammatical comprehension and rhetorical analysis skills among secondary school students . The aim of this research is to build a teaching model based on structural and semiotic theories and measure its effectiveness in developing grammatical comprehension and rhetorical analysis skills among secondary school students. The problem of this research was identified as the weakness of grammatical comprehension and rhetorical analysis skills among secondary school students, and the lack of models based on modern theories to develop these skills such as structural and semiotic theories. To reach a solution to this problem, this research proceeded in a set of steps, perhaps the most important of which are: building two lists, one of which is for grammatical comprehension skills and the other for rhetorical analysis skills appropriate for first-year secondary school students, determining the foundations for building the teaching model based on the structural and semiotic theories, determining its components represented in its objectives, content, steps, procedures, and evaluation, and measuring the effectiveness of the teaching model based on the structural and semiotic theories In developing the skills of grammatical comprehension and rhetorical analysis among first-year secondary school students by constructing and controlling the grammatical comprehension and rhetorical analysis tests, and selecting two groups, one experimental and the other control, from first-year secondary school students, and applying the two tests to them beforehand, then applying the model to the experimental group only, and applying the two tests to them afterward The research reached a set of results, perhaps the most important of which is: the effectiveness of the teaching model based on the structural and semiotic theories in developing the skills of grammatical understanding and rhetorical analysis among first-year secondary school students. Keywords: Teaching model - structural theory - semiotic theory - grammatical understanding - rhetorical analysis
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Hiam Jaber Fattouh Mahmoud, "برنامج مقترح قائم على النظرية السياقية لتنمية مهارات الفهم الاستماعي والتعبير الشفهي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية", جامعة القاهرة, 2023 More
  • Hiam Jaber Fattouh Mahmoud, "فعالية برنامج تدريبي قائم على التعلم المستند للدماغ في تنمية الفهم القرائي وخفض قلق الاختبار لدى تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي "الحلقة الثانية", جامعة بني سويف, 2023 More
  • Hiam Jaber Fattouh Mahmoud, "فاعلية برنامج قائم علي مُدخل التفكير الجمعي في تنمية بعض مهارات القراءة التحليلية لدي طلاب المرحلة الثانوية", جامعة القاهرة, 2024 More
  • Hiam Jaber Fattouh Mahmoud, "برنامج قائم على مدخل الطرائف الأدبية لتنمية الثروة اللغوية ومهارات القراءة التذوقية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية", كلية التربية جامعة سوهاج, 2024 More
  • Hiam Jaber Fattouh Mahmoud, "فاعلية استخدام إستراتيجيتي ECRIF وREACT في تنمية مهارات القراءة المتعمقة والكتابة التأملية لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية النوعية", كلية التربية جامعة سوهاج, 2025 More

Department Related Publications

  • Abdelazim Abdelsalam Ibrahim Elatawany, "دور كليات التربية النوعية فى خدمة المجتمع وتنمية البيئة ( دراسة حاله ) (بحث)", لايوجد, 1900 More
  • Walaa Fawzy Abdelhalim Ahmed, "المنظور المستقبلى كمفهوم دافعى – معرفى وعلاقته بكل من القدرة على حل المشكلات والتحصيل الدراسى لدى طالبات شعبة معلم الفصل الواحد (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Salah Sheref Abdelwahab Ali, "الذكاءات المتعددة واساليب التفكير لدى العاديين والمتفوقين دراسيا من طلاب الجامعة", مؤتمر علم النفس الثامن بكلية التربية الزقازيق, 2010 More
  • Halaa Ahmed Ibrahiem Mohamed Elgalad, "آليات تحقيق التماسك الاجتماعى فى ضوء مفهوم التعليم المستمر ( رؤية مقترحة )", كلية التربية - جامعة عين شمس, 2017 More
  • Halaa Ahmed Ibrahiem Mohamed Elgalad, "قيم التنمية المستدامة لدى طلاب التعليم الثانوى (دراسة ميدانية ).", كلية التربية - جامعة الازهر, 2018 More
Tweet