Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فعالية برنامج تدريبي قائم على التعلم المستند للدماغ في تنمية الفهم القرائي وخفض قلق الاختبار لدى تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي "الحلقة الثانية
Faculty
Specific Education
Year:
2023
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Hiam Jaber Fattouh Mahmoud
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة كلية التربية جامعة بني سويف جامعة بني سويف
Volume:
Keywords :
فعالية برنامج تدريبي قائم , التعلم المستند
Abstract:
Abstract: The current research aimed at identifying the effectiveness of training program based on brain – based learning in the development of reading comprehension and reducing test anxiety among the students of the basic education stage " Cycle Two". The two researchers have relied on the quasi-experimental approach. The researchers prepared the following instruments; brain-based training program, reading comprehension skills test and test anxiety scale. The research was applied on a sample of 50 students of the second year of preparatory stage; (25) males and (25) females. The two researchers have used the statistical method "test (T). One of the results of the research is that there are statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre- and post-measurement of the overall degree of reading comprehension skills test and each separate dimension in favor of the post-measurement. There are also statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the pre- and post-measurement of the overall degree of test anxiety scale and each dimension separately in favor of the pre-measurement. In addition, there are statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the post and follow up measurement of the overall degree of reading comprehension skills test and each separate dimension in favor of the follow up measurement, as well as there are statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of the experimental group in the post and follow up measurement of the overall degree of the test anxiety scale and each separate dimension in favor of the post measurement. The research also found that there are statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of both males and females in the post measurement of the reading comprehension skills test and its four dimensions in favor of the females, as well as there are statistically significant differences at the level of (0.01) between the mean scores of both males and females in the post measurement of the test anxiety scale and its four dimensions in favor of the females. Finally, the results of the research proved the effectiveness of the program in developing the levels of reading comprehension and reducing test anxiety among students, and the effectiveness of the program continued in the experimental group during the follow-up period. Keywords: Brain-based learning, Reading comprehension, Reducing test anxiety.
Author Related Publications
Hiam Jaber Fattouh Mahmoud, "برنامج مقترح قائم على النظرية السياقية لتنمية مهارات الفهم الاستماعي والتعبير الشفهي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية", جامعة القاهرة, 2023
More
Hiam Jaber Fattouh Mahmoud, "فاعلية برنامج قائم علي مُدخل التفكير الجمعي في تنمية بعض مهارات القراءة التحليلية لدي طلاب المرحلة الثانوية", جامعة القاهرة, 2024
More
Hiam Jaber Fattouh Mahmoud, "برنامج قائم على مدخل الطرائف الأدبية لتنمية الثروة اللغوية ومهارات القراءة التذوقية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية", كلية التربية جامعة سوهاج, 2024
More
Hiam Jaber Fattouh Mahmoud, "فاعلية استخدام إستراتيجيتي ECRIF وREACT في تنمية مهارات القراءة المتعمقة والكتابة التأملية لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية النوعية", كلية التربية جامعة سوهاج, 2025
More
Hiam Jaber Fattouh Mahmoud, "نموذج تدريسي قائم على النظريتين البنيوية والسيميائية في تنمية مهارات الفهم النحوي والتحليل البلاغي لدى طلاب المرحلة الثانوية .", كلية التربية جامعة طنطا, 2025
More
Department Related Publications
Salah Sheref Abdelwahab Ali, "تشخيص ذوى صعوبات التعلم باستخدام الاختبارات التحصيلية مرجعية المحك فى ضوء نظرية الاستجابة للمفردة لتلاميذ المرحلة الابتذائية فى مادتى الرياضيات والعلوم", مجلة كلية التربية جامعة بنى سويف 2007, 2007
More
Salah Sheref Abdelwahab Ali, "اثر استخام التعلم الالكترونى فى تنمية كل من المعتقدات المعرفية والتنظيم الذاتى للتعلم والتحصيل لدى طلاب الجامعة", كلية الربية جامعة بنى سويف, 2010
More
Akram Abdelsatar Mohamed Deab Ghaniem, "دراسة مقارنة لتطبيقات النموذج الأوروبي للتميز في مؤسسات التعليم العالي ببعض الدول وإمكانية الإفادة منها في مصر", مجلة الجمعية المصرية للتربية المقارنة ( مجلة التربية المقارنة والدولية ), 2017
More
Amro Fathy Abdelwahab Mohamed Elsayed, "The Effect of Content and Language Integrated Learning (CLIL) on Developing English Majors' Linguistic Competence and Critical Cultural Awareness", مجلة البحث العلمى فى التربية- كلية تربية بنات عين شمس, 2021
More
Eman Ahmed Hany, "تطوير شعبة معلم الفصل والتعليم المجتمعي في ضوء مؤشرات جودة الحياة التعليمية : دراسة حالة كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق", كلية التربية بالإسماعيلية جامعة قناة السويس, 2019
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف