نمطي إدارة المناقشات (التشاركي- الموجه) في بيئة تدريب إلكترونية وأثرهما علي تطوير الجدارات الرقمية والدافعية المهنية لدي أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية النوعية جامعة الزقازيق

Faculty Specific Education Year: 2025
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة دراسات وبحوث في التربية النوعية كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق Volume:
Keywords : نمطي إدارة المناقشات (التشاركي- الموجه) , بيئة    
Abstract:
The research aimed to improve the level of faculty members at the Faculty of Qualitative Education at Zagazig University in developing digital skills and professional motivation through two discussion management styles (participatory - guided) in an electronic training environment, and the descriptive-analytical approach was used, the experimental approach, and the research was conducted on a sample of (50) members of the faculty and the auxiliary staff of the Faculty of Qualitative Education were randomly selected, and the descriptive-analytical approach, the experimental approach, and the research sample was divided into two pilot groups, the first experimental group was trained using the participatory discussion management style: The first experimental group was trained using the participatory discussion management style, and the second experimental group was trained using the guided discussion management style, and the research used three research tools, namely: The cognitive achievement test related to the development of digital skills, the observation card of the performance of those skills, and the professional motivation scale, and after applying the research tools before and after the application of the electronic training environment to the sample members, the results revealed that there is a statistically significant difference at (0.05) level between the average scores of the trainees of the first experimental group and the trainees of the second experimental group in the post application of the achievement test and the practical performance observation card in favor of the first experimental group (which trained using the participatory discussion management pattern) On the other hand, the results indicated that there was no statistically significant difference at the (0.05) level between the average scores of the trainees of the first experimental group and the scores of the trainees of the second experimental group in the post-application of the professional motivation scale, and in light of the research results, the researcher recommends the importance of employing discussion management patterns in electronic training environments in particular and various electronic learning environments in general and employing them for educational purposes at the undergraduate and postgraduate level.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rasha Ali AbdelAzim Wali, "التفاعل بين استراتيجيتين تلخيص المراجعة الإلکترونية (المجاميع / التعاوني) والأسلوب المعرفي (التصلب /المرونة) في بيئة المشروعات الإلکترونية وأثره علي تنمية مهارات إنتاج مصادر التعلم السمعية الرقمية لدي طلبة تکنولوجيا التعليم.", الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم, 2021 More
  • Rasha Ali AbdelAzim Wali, "نمطا التعلم الإشاري الإلکتروني (الأبجدية الإشارية – الفيديو الإشاري) في بيئة التعلم المصغر النقال في ضوء نموذج فراير وأثرهما على تنمية المفاهيم التکنولوجية ومستوى الطموح الأکاديمي لدى الطلاب الصم بالمرحلة الجامعية.", الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعلين, 2022 More
  • Rasha Ali AbdelAzim Wali, "تطوير بيئة الويب الدلالي في ضوء تحليلات التعلم لتنمية مهارات أمن البيانات وحماية الحاسب الآلي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.", المجلة الدولية للتعليم الإلكتروني, 2022 More
  • Rasha Ali AbdelAzim Wali, "التفاعل بين نمطي التغذية الراجعة (الإعلامية/ التصحيحية) في بيئة للتعلم الإلكتروني المتباعد ومستويي المثابرة الأكاديمية (المرتفع/ المنخفض) وأثره على تنمية مهارات الثقافة الرقمية والتنور التكنولوجي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية", الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم, 2023 More
  • Rasha Ali AbdelAzim Wali, "التفاعل بين نمط تقديم إستراتيجية التعلم التنافسي (زوجي/جماعي) وتوقيت تقديم المكافآت (فوري/مرجأ) في بيئة تعلم إلكترونية وأثره في تنمية بعض مهارات التصميم الإبداعي والكفاءة الذاتية الأكاديمية لدي طلاب تكنولوجيا التعليم.", كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق, 2024 More

Department Related Publications

  • Mohammed Abdelrahman Abedelmoneim , "العلاقة بين أنواع المنظمات التمهيدية وموقعها فى برامج الفيديو التعليمية ومستوى الاداء المهارى (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "أثر أنماط التدريب الإلكتروني ( المباشر - المساند – المزيج ) على تنمية مهارات استخدام نظام (Blackboard) في التدريس لدى أعضاء هيئة التدريس في ضوء احتياجاتهم التدريبية", كلية التربية جامعة الازهر, 2019 More
  • Rehab Elsayed Ahmed Fouad Ahmed, "فعالية إستخدام الشبكات الاجتماعية فى تحسين آداء طلاب تكنولوجيا التعليم فى التربية العملية وخفض قلق التدريس لديهم", مجلة كلية التربية – جامعة بنها, 2016 More
Tweet