التفاعل بين نمطي التغذية الراجعة (الإعلامية/ التصحيحية) في بيئة للتعلم الإلكتروني المتباعد ومستويي المثابرة الأكاديمية (المرتفع/ المنخفض) وأثره على تنمية مهارات الثقافة الرقمية والتنور التكنولوجي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

Faculty Specific Education Year: 2023
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة تكنولوجيا التعليم – سلسلة دراسات وبحوث الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم Volume:
Keywords : التفاعل , نمطي التغذية الراجعة (الإعلامية/ التصحيحية)    
Abstract:
The aim of the research is to raise the level of fourth grade students in digital culture skills and technological enlightenment, by designing a spaced e-learning environment based on the interaction between the two types of feedback and the two levels of academic persistence, and then revealing the impact of this interaction on the development of cognitive and performance aspects related to skills. The analytical descriptive approach was used, the experimental method, and the research sample consisted of (60) students from the fourth grade of primary school in Saft Zureik rented school, where the experiment was conducted on four experimental groups, the first one giving them (informational) feedback and the level of academic persistence (high) and the second with nutrition The (informative) feedback and the (low) level of academic persistence. The third is the (corrective) feedback and the (high) academic persistence level. The fourth is the (corrective) feedback and the (low) academic persistence level. The research relied on the semi-experimental design known as (2× 2 factorial design). It has four experimental groups with pre and post measurement. The measurement tools were the achievement test, the observation card and the technological enlightenment scale (all prepared by the two researchers). The results resulted in the superiority of the students of the third experimental group (corrective feedback pattern - high academic persistence level) over the rest of the groups in the post-application of the achievement test, the observation card and the technological luminance scale, and the main recommendation of the research is the need to employ feedback patterns with levels of academic persistence in e-learning environments Spaced in particular and different e-learning environments in general.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Rasha Ali AbdelAzim Wali, "التفاعل بين استراتيجيتين تلخيص المراجعة الإلکترونية (المجاميع / التعاوني) والأسلوب المعرفي (التصلب /المرونة) في بيئة المشروعات الإلکترونية وأثره علي تنمية مهارات إنتاج مصادر التعلم السمعية الرقمية لدي طلبة تکنولوجيا التعليم.", الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم, 2021 More
  • Rasha Ali AbdelAzim Wali, "نمطا التعلم الإشاري الإلکتروني (الأبجدية الإشارية – الفيديو الإشاري) في بيئة التعلم المصغر النقال في ضوء نموذج فراير وأثرهما على تنمية المفاهيم التکنولوجية ومستوى الطموح الأکاديمي لدى الطلاب الصم بالمرحلة الجامعية.", الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعلين, 2022 More
  • Rasha Ali AbdelAzim Wali, "تطوير بيئة الويب الدلالي في ضوء تحليلات التعلم لتنمية مهارات أمن البيانات وحماية الحاسب الآلي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.", المجلة الدولية للتعليم الإلكتروني, 2022 More
  • Rasha Ali AbdelAzim Wali, "التفاعل بين نمط تقديم إستراتيجية التعلم التنافسي (زوجي/جماعي) وتوقيت تقديم المكافآت (فوري/مرجأ) في بيئة تعلم إلكترونية وأثره في تنمية بعض مهارات التصميم الإبداعي والكفاءة الذاتية الأكاديمية لدي طلاب تكنولوجيا التعليم.", كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق, 2024 More
  • Rasha Ali AbdelAzim Wali, "نمطي إدارة المناقشات (التشاركي- الموجه) في بيئة تدريب إلكترونية وأثرهما علي تطوير الجدارات الرقمية والدافعية المهنية لدي أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية النوعية جامعة الزقازيق", كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق, 2025 More

Department Related Publications

  • Naglaa Saied Mohamed Ahmed, "فاعلية إستخدام الألعاب الإلكترونية التعليمية علي تنمية مهارات التفكير وحل المشكلات التعليمية عند التلاميذ.", مجلة دراسات بحوث التربية النوعية جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Naglaa Saied Mohamed Ahmed, "أثر وعي معلمات رياض الأطفال بتطبيقات الذكاء الرقمي علي النمو المعرفي لدي الأطفال.", مجلة رابطة التربويين العرب, 2021 More
  • Manar Hamed Abdallah Hamed, "أثر اختلاف نمطي التدريب الإلكتروني (المباشر - الهجين) في بيئة التعلم النقال على تنمية المهارات الرقمية التعليمية لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلكتروني, 2022 More
  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "أثر التفاعل بين نمط الفيديو القائم على التعلم المصغر (خطى/ تفاعلي) وأسلوب تقديمه (أسئلة ضمنية/ تلميحات) على تنمية بعض مهارات البرمجة كائنية التوجه لدى طلاب الحاسب الآلي", الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم, 2022 More
  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "Integrating Problem-Based Learning Into Blended Learning To Enhance Students’ Programming Skills", Journal of Positive School Psychology, 2022 More
Tweet