Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
نمطا التعلم الإشاري الإلکتروني (الأبجدية الإشارية – الفيديو الإشاري) في بيئة التعلم المصغر النقال في ضوء نموذج فراير وأثرهما على تنمية المفاهيم التکنولوجية ومستوى الطموح الأکاديمي لدى الطلاب الصم بالمرحلة الجامعية.
Faculty
Specific Education
Year:
2022
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Rasha Ali AbdelAzim Wali
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة تکنولوجيا التعليم: سلسلة دراسات وبحوث الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعلين
Volume:
Keywords :
نمطا التعلم الإشاري الإلکتروني (الأبجدية الإشارية
Abstract:
The current research aimed to develop technological concepts and the level of academic aspiration among deaf students at the university level through the two modes of electronic sign language learning (sign alphabet - sign video) in a mobile micro learning environment in the light of the Freire model. The research sample consisted of 16 deaf students in the first division of the Department of Educational Technology, Faculty of Qualitative Education, Zagazig University, who were randomly selected and divided into two equal experimental groups, the first studying with the electronic sign learning mode (sign alphabet), and the second studying with the electronic sign learning mode (sign video). The research adopted the quasi-experimental design known as (experimental design with two experimental groups, with pre and post measurement), and the research tools consisted of an achievement test to measure the cognitive aspects related to technological concepts, and a scale to measure the cognitive aspects related to technological concepts. The results showed that the students of the second experimental group studying the electronic sign language learning pattern (sign video) outperformed the first group in the post-application of the cognitive achievement test related to the development of technological concepts, as well as the level of academic ambition, and the main recommendation of the research is the necessity of employing electronic sign video within mobile micro-learning environments in particular and various electronic learning environments in general and employing them for educational purposes at the university level and studying their impact on various learning outcomes.
Author Related Publications
Rasha Ali AbdelAzim Wali, "التفاعل بين استراتيجيتين تلخيص المراجعة الإلکترونية (المجاميع / التعاوني) والأسلوب المعرفي (التصلب /المرونة) في بيئة المشروعات الإلکترونية وأثره علي تنمية مهارات إنتاج مصادر التعلم السمعية الرقمية لدي طلبة تکنولوجيا التعليم.", الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم, 2021
More
Rasha Ali AbdelAzim Wali, "تطوير بيئة الويب الدلالي في ضوء تحليلات التعلم لتنمية مهارات أمن البيانات وحماية الحاسب الآلي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.", المجلة الدولية للتعليم الإلكتروني, 2022
More
Rasha Ali AbdelAzim Wali, "التفاعل بين نمطي التغذية الراجعة (الإعلامية/ التصحيحية) في بيئة للتعلم الإلكتروني المتباعد ومستويي المثابرة الأكاديمية (المرتفع/ المنخفض) وأثره على تنمية مهارات الثقافة الرقمية والتنور التكنولوجي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية", الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم, 2023
More
Rasha Ali AbdelAzim Wali, "التفاعل بين نمط تقديم إستراتيجية التعلم التنافسي (زوجي/جماعي) وتوقيت تقديم المكافآت (فوري/مرجأ) في بيئة تعلم إلكترونية وأثره في تنمية بعض مهارات التصميم الإبداعي والكفاءة الذاتية الأكاديمية لدي طلاب تكنولوجيا التعليم.", كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق, 2024
More
Rasha Ali AbdelAzim Wali, "نمطي إدارة المناقشات (التشاركي- الموجه) في بيئة تدريب إلكترونية وأثرهما علي تطوير الجدارات الرقمية والدافعية المهنية لدي أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية النوعية جامعة الزقازيق", كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق, 2025
More
Department Related Publications
Mohammed Abdelrahman Abedelmoneim , "العلاقة بين أنواع المنظمات التمهيدية وموقعها فى برامج الفيديو التعليمية ومستوى الاداء المهارى (ماجستير)", لايوجد, 1900
More
Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "أثر أنماط التدريب الإلكتروني ( المباشر - المساند – المزيج ) على تنمية مهارات استخدام نظام (Blackboard) في التدريس لدى أعضاء هيئة التدريس في ضوء احتياجاتهم التدريبية", كلية التربية جامعة الازهر, 2019
More
Rehab Elsayed Ahmed Fouad Ahmed, "فعالية إستخدام الشبكات الاجتماعية فى تحسين آداء طلاب تكنولوجيا التعليم فى التربية العملية وخفض قلق التدريس لديهم", مجلة كلية التربية – جامعة بنها, 2016
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف