الدور المُعدِّل لتقدير الذات في العلاقة بين الاستحقاق الأكاديمي والانفصال الأخلاقي لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق

Faculty Education Year: 2025
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة العربية للقياس والتقويم الجمعية العربية للقياس والتقويم Volume:
Keywords : الدور المُعدِّل لتقدير الذات , العلاقة , الاستحقاق    
Abstract:
The current research aims to identify the effect of self-esteem as a moderating variable on the relationship between academic entitlement and moral disengagement, as well as to determine the nature of the relationship between the current research variables among students of the Faculty of Education, Zagazig University. To achieve these objectives, the scales of academic entitlement and self-esteem (prepared by the researchers), and the scale of moral disengagement (translated and arabized by the researchers) were applied to a sample of (1225) male and female students from the four years of the Faculty of Education, Zagazig University. Pearson's sequential correlation coefficient, Macro Process, and the modified role model in the AMOSS program were used. The results showed a statistically significant effect of the self-esteem variable as a moderating variable on the relationship between academic entitlement and moral disengagement among students of the Faculty of Education, Zagazig University. The results also showed a statistically significant positive relationship between the dimensions of academic entitlement and the total grade, and the dimensions of moral disengagement and the total grade. There was also a statistically significant negative relationship between the dimensions of self-esteem and the total grade, and the dimensions of moral disengagement and the total grade. While the relationship between the dimensions of self-esteem and the total grade and the dimensions of academic entitlement and the total grade varied between positive and negative among students of the Faculty of Education at Zagazig University.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Eman Ibrahim Mohamed Selim, "ظاهرة التنمر عبر الإنترنت لدى مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي من طلاب التعليم الثانوي العام والجامعي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية", كلية التربية جامعة الزقازيق, 2022 More
  • Eman Ibrahim Mohamed Selim, "النموذج البنائي للعلاقات بين القدرة على تكيف الطلاب الجدد بالجامعة والكمالية وصعوبات صنع القرار المهني لدى عينة من طلاب كلية التربية جامعة الزقازيق", كلية التربية جامعة الفيوم, 2023 More
  • Eman Ibrahim Mohamed Selim, "نمذجة العلاقات السببية بين رشاقة التعلم والتمكين النفسي والاندماج في العمل لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بجامعة الزقازيق", الجمعية العربية للقياس والتقويم, 2025 More
  • Eman Ibrahim Mohamed Selim, "المقارنة بين النموذجين ثلاثي ورباعي المعلمة وفقاً لنظرية الاستجابة للمفردة في تدريج اختبار تحصيلي", كلية التربية جامعة بنها, 2025 More
  • Eman Ibrahim Mohamed Selim, "بناء بنك أسئلة لمادة "الاتجاهات المعاصرة في علم النفس" باستخدام المعايرة المتزامنة في ضوء نظرية الاستجابة للمفردة", كلية التربية جامعة بورسعيد, 2025 More

Department Related Publications

  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "تقييم أثر التدريب على برنامج " الاتجاهات المعاصرة في إدارة المدرسة الثانوية في ميدان العمل لدى عينة من معلمي ومديري المرحلة الثانوية العامة إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل خليل وفريق البحث المشارك أستاذ ورئيس قسم علم النفس ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2013 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "التمكين النفسي لدي أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة لهم بجامعة الزقازيق وعلاقته بالرضا الوظيفي لديهم", مجلة كلية التربية – جامعة الزقازيق،, 2016 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "College students Emotional Security and its relation to their Social Adjustment and Academic Stress", مجلة كلية التربية – جامعة الزقازيق, 2017 More
  • Ezzat Abdalhamied Mohamed Hassan, "الإحصاء النفسي والتربوي: تطبيقات باستخدام برنامج SPSS18", دار الفكر العربي, 2016 More
  • Enas Mohamed Safwat Mostafa Mahmod Khreba, "اليقظة العقلية في ضوء نظرية لانجر "Langer" وعلاقتها بكل من الاتجاه نحو التخصص وأسلوب التعلم ونوع الاختبار التحريري المفضل لدى طلبة جامعة الزقازيق", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2020 More
Tweet