ظاهرة التنمر عبر الإنترنت لدى مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي من طلاب التعليم الثانوي العام والجامعي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية

Faculty Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة دراسات تربوية ونفسية كلية التربية جامعة الزقازيق Volume:
Keywords : ظاهرة التنمر , الإنترنت , , مستخدمي شبكات التواصل    
Abstract:
The current research aims to identify the level of the degree of the phenomenon of cyberbullying in its two forms (the victim - the bully) and the percentage of its prevalence among social network users of general secondary and university education students, as well as revealing the existence of differences in cyberbullying in its two forms in the light of some demographic variables represented in (educational stage, gender, place of residence, number of family members, and level of use of social networks). The total sample consisted of (1570) participants (599 secondary school students, 971 students of the Faculty of Education at Zagazig University), and the cyberbullying scale was applied to them (prepared by the researchers). Using the appropriate statistical methods through the program (SPSS 25); The following results were reached: There is a low level of cyberbullying behavior in its two forms (the victim - the bully) among secondary school students and students of the Faculty of Education - Zagazig University, and its prevalence is also very low and represents (1%, 3%) over The overall sample level as victims and as bullies, respectively. And that secondary school students are more bullying and vulnerable to cyberbullying than university students, and that male students are more bullying and vulnerable to cyberbullying as well than female students at the two stages, and that students who live in urban areas are more bullying and vulnerable to cyberbullying than students who live in the countryside, and that students whose number ranges from Their families are between (3-5) members who are more vulnerable to cyberbullying than students whose family members consist of more than (5) members. And that there are no statistically significant differences between the mean rank scores of secondary school and university students in the cyberbullying scale, (the victim form) in the field of family and relatives only, and in all subscales of (the bully form) due to the number of family members. And that the students who use the most social networking sites in general at the two stages are more vulnerable to cyberbullying than their peers who use these sites less, while there are no statistically significant differences between the mean rank scores of secondary school and university students in the cyberbullying scale (the bully form) in all The subscales and the overall score of the scale are due to the level of social media use.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Eman Ibrahim Mohamed Selim, "النموذج البنائي للعلاقات بين القدرة على تكيف الطلاب الجدد بالجامعة والكمالية وصعوبات صنع القرار المهني لدى عينة من طلاب كلية التربية جامعة الزقازيق", كلية التربية جامعة الفيوم, 2023 More
  • Eman Ibrahim Mohamed Selim, "نمذجة العلاقات السببية بين رشاقة التعلم والتمكين النفسي والاندماج في العمل لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بجامعة الزقازيق", الجمعية العربية للقياس والتقويم, 2025 More
  • Eman Ibrahim Mohamed Selim, "المقارنة بين النموذجين ثلاثي ورباعي المعلمة وفقاً لنظرية الاستجابة للمفردة في تدريج اختبار تحصيلي", كلية التربية جامعة بنها, 2025 More
  • Eman Ibrahim Mohamed Selim, "الدور المُعدِّل لتقدير الذات في العلاقة بين الاستحقاق الأكاديمي والانفصال الأخلاقي لدى طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق", الجمعية العربية للقياس والتقويم, 2025 More
  • Eman Ibrahim Mohamed Selim, "بناء بنك أسئلة لمادة "الاتجاهات المعاصرة في علم النفس" باستخدام المعايرة المتزامنة في ضوء نظرية الاستجابة للمفردة", كلية التربية جامعة بورسعيد, 2025 More

Department Related Publications

  • Elsaied Elfedaly Abdelmoteleb Elsebaiey, "فعالية برنامج تعليمي في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة على التحصيل الدراسي وفعالية الذات في الرياضيات لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي ذوي صعوبات تعلم الرياضيات", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2009 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "مستوى الانتماء الوطني لدي طلاب جامعة في ضوء متغيري الجنس والتخصص الأكاديمي أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل أ/ غادة محمد أحمد شحاتة أستاذ علم النفس التربوي ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "تقييم أثر التدريب على برنامج "استراتيجيات التعلم النشط وأساليب التقويم الحديثة" في ميدان العمل لدى عينة من معلمي المرحلة الثانوية العامة إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل خليل وفريق البحث المشارك أستاذ ورئيس قسم علم النفس الت", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2013 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين منظور زمن المستقبل ودافعية الانجاز في ضوء الجنس والتخصص الدراسي لدى طلبة جامعة الملك خالد", جامعة الزقازيق- مصر, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "مصادر الحصول على المعلومات بالتعليم الجامعي الواقع والطموحات", جامعة الزقازيق, 2004 More
Tweet