العوامل الستة للشخصية "نموذج هيكساكو" وعلاقتها بإعاقة الذات الأكاديمية لدى طلاب جامعة الزقازيق مرتفعى ومنخفضي تقدير الذات.

Faculty Education Year: 2025
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة العربية للقياس والتقويم الجمعية العربية للقياس والتقويم Volume:
Keywords : العوامل الستة للشخصية "نموذج هيكساكو" وعلاقتها    
Abstract:
The present research aimed to identify the relationship between the six factors of personality HEXACO and Academic self-handicapping among (high\ low) self-esteem, and identify the differences between (high\ low) self-esteem in HEXACO and Academic self-handicapping, and also to identify the path of the relationship between HEXACO, academic self-handicapping and self-esteem among university students. The basic research sample consisted of (1238) students from Zagazig university students, and the research tools were scale six factors of personality HEXACO (Ashton & Lee, 2009), academic self-handicapping scale (the researcher's preparation) and self-esteem scale (Hudson, 1994), and Using correlation coefficients, (T) test and path analysis, The results of the research found there is differences with statistically significant (at 0.01 level) between the averages of the scores of both high and those who have low self-esteem in the six factors of personality (HEXACO) in favor of the high self-esteem, and there is differences between the averages of the scores of both high and those who have low self-esteem in academic self-handicapping in favor of the low self-esteem . And there is a negative correlation with between factors of personality (Honesty, Extraversion, Agreeableness, Conscientiousness and Openness to experience) and the total degree of academic self-handicapping in (high\ low) self-esteem. There is a negative direct and statistically significant effect at the level (0.01) of six factors dimensions (Conscientiousness and Openness to experience) on self-handicapping, and positive direct ( emotionality) on self-handicapping , and positive direct ( Extraversion and Conscientiousness) on self-esteem, and negative direct of self-esteem on self-handicapping.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "مستويات التفكير التأملى لدى طلاب كلية التربية جامعة الزقازيق فى ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية", جامعة المنصورة, 2013 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "الاسهام النسبى للمناخ المدرسي وأنماط إدارة الفصل الدراسي في التنبؤ بالتفاؤل الأكاديمى لدى معلمي المرحلة الابتدائية بالمدارس الحكومية والخاصة", جامعة بنها, 2020 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "الاسهام النسبي لأساليب التعلم وبيئة التعلم الإبداعية في التنبؤ بفعالية الذات الإبداعية لدى طلبة مدارس المتفوقين الثانوية في العلوم والتكنولوجيا (STEM)", جامعة سوهاج, 2022 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "التمكين النفسي وعلاقته بالمثابرة الأكاديمية والالتزام التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بجامعة الزقازيق.", جامعة الفيوم, 2022 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "تأثير تعبيرات الوجوه وظرفي التطابق كمشتتات على الانتباه الانتقائي في ضوء العبء الإدراكي لدى طلبة الجامعة.", جامعة عين شمس مركز الارشاد النفسى, 2025 More

Department Related Publications

  • Faten Farouk Abdelfattah Mosa, "المعتقدات المعرفية وعلاقتها بكل من ما وراء المعرفة والتحكم الداخلى لدى طلاب كلية التربية", رابطة الاخصائيين النفسيين المصرية ( رانم), 2013 More
  • Somia Ahmed Mohamed Alie, "قياس ادراك الأنساق القيمية لطالبات جامعة تبوك (دراسة مسحية)", جامعة بنها, 2013 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "سمة ما وراء المزاج لدى العاديين وذوي صعوبات التعلم من طلبة المرحلة الثانوية", جامعة بنها, 2016 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "الرفاهية النفسية والذكاء الانفعالي لدى طلبة المرحلة الثانوية العامة (دراسة تنبؤية)", بمجلة كلية التربية – جامعة بنى سويف, 2012 More
Tweet