نمذجة العلاقات السببية بين رأس المال النفسي والتكيف المهني والنجاح المهني لدى معلمي المرحلة الابتدائية

Faculty Education Year: 2025
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية جامعة بور سعيد Volume:
Keywords : نمذجة العلاقات السببية , , المال النفسي والتكيف    
Abstract:
The current research aims to identify the relationship between psychological capital, career adaptability, and career success and to know the direct and indirect effects between psychological capital, career adaptability, and career success among the primary school teachers, The research sample consisted of (433) male and female teachers at the primary level. career adaptability (translation and Arabization of the two researchers), the psychological capital scale and the career success scale (prepared by the two researchers) were applied, After performing the appropriate statistical operations for research hypotheses by Using Pearson's Correlation Coefficient and Structural Equation Model It was found that there is a positive, statistically significant correlation at the level (0.01) between the dimensions of psychological capital and both career adaptability, and career success, It also found a direct, positive and statistically significant effect of psychological capital on career adaptability, and career success, As well as a direct, positive and statistically significant effect at the level (0.01) of career adaptability on career success, There is a positive, indirect, statistically significant effect at the level (0.01) of psychological capital on career success through the mediating variable of career adaptability.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "مستويات التفكير التأملى لدى طلاب كلية التربية جامعة الزقازيق فى ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية", جامعة المنصورة, 2013 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "الاسهام النسبى للمناخ المدرسي وأنماط إدارة الفصل الدراسي في التنبؤ بالتفاؤل الأكاديمى لدى معلمي المرحلة الابتدائية بالمدارس الحكومية والخاصة", جامعة بنها, 2020 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "الاسهام النسبي لأساليب التعلم وبيئة التعلم الإبداعية في التنبؤ بفعالية الذات الإبداعية لدى طلبة مدارس المتفوقين الثانوية في العلوم والتكنولوجيا (STEM)", جامعة سوهاج, 2022 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "التمكين النفسي وعلاقته بالمثابرة الأكاديمية والالتزام التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بجامعة الزقازيق.", جامعة الفيوم, 2022 More
  • Yousra Shaban Ibrahiem polpol, "تأثير تعبيرات الوجوه وظرفي التطابق كمشتتات على الانتباه الانتقائي في ضوء العبء الإدراكي لدى طلبة الجامعة.", جامعة عين شمس مركز الارشاد النفسى, 2025 More

Department Related Publications

  • Ahmed Samir Megahid Aboelhassan, "فاعلية طرق معادلة صورتى اختبار مبنى فى ضوء نظرية الذكاء الناجح لستيرنبرج وفقا لنظرية القياس التقليدية", جامعة المنصورة, 2014 More
  • Amira Mohamed Badr Mohamed Sallama, "المناخ المدرسى وعلاقته بجودة الحياة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية رياض الاطفال جامعة المنصورة, 2014 More
  • Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Mohamed Mostafa Abd El Hameed Mohamed Eliwa, "Modeling Causal Relationships between Academic Adjustment, Academic Striving and Future Expectations on Psychological Resilience and Cognitive Modifiability among Elementary School Students", مجلة كلية التربية. بني سويف, 2022 More
Tweet