استراتيجية مقترحة في تدريس علم النفس قائمة علي البيوفيليا لتنمية التمكين النفسى لدى طلاب المرحلة الثانوية

Faculty Education Year: 2025
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: دراسات تربوية ونفسية مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق Volume:
Keywords : استراتيجية مقترحة , , تدريس , النفس قائمة , البيوفيليا    
Abstract:
The aim of the current research is to reveal the effectiveness of a proposed strategy in teaching psychology based on biophilia to develop psychological empowerment among second-year secondary school students. The two research groups consisted of a sample of (60) students, with (30) students in the experimental group (taught with the proposed strategy based on biophilia). Biophilia), and (30) students in the control group (taught in the usual way). The research tools included the psychological empowerment scale and it was applied to the two groups beforehand to ensure the equality of the two groups, and afterward to determine the significance of the differences between the average scores of the control and experimental groups. The results resulted in a statistically significant difference. At the level of significance (0.01) between the average scores of the experimental and control research groups in the post-application on the psychological empowerment scale in favor of the experimental group, and the presence of a statistically significant difference between the average scores of the experimental group in the pre- and post-application on the psychological empowerment scale in favor of the post-application, which indicates that The proposed strategy has high effectiveness in developing psychological empowerment among second-year secondary school students, and in light of this, a set of recommendations and proposals were presented . Keywords: biophilia - psychological empowerment
   
     
 
       

Author Related Publications

    Department Related Publications

    • Tahani Mohammad Suleiman Mohammed, "برنامج تدريبى قائم على استراتيجيات التفكير التشعبى لتنمية الاداء التدريسى المنمى للتفكير لدى معلمى العلوم والتفكير التوليدى لدى تلاميذهم", مجلة التربية العلمية, 2014 More
    • Enas AbdelMaksoud Tohamy Diab, "The Evaluation of Some Educational Process Elements at the Faculty of Education Geography Section in the Light of Challenges of the Age and Future", مجلة كلية التربية, 2010 More
    • Reda Elhoseny Ali Elsabagh, "أثر إستخدام إستراتيجية مقترحة لما وراء المعرفة في تدريس علم المواد على التحصيل وبقاء اثر التعلم والتفكير التكنولوجى لدى طلاب التعليم الثانوى الصناعى.", جامعة الزقازيق, 2011 More
    • Asmaa Mohamed Hassan Abdelmgied, "معلم العلوم والرياضيات بمدارس اللغات والمدارس الدولية الواقع والتصور المقترح", المؤتمر الدولي الثالث لكلية التربية جامعة 6 اكتوبر., 2017 More
    • Susan Mohammed Hassan El Sayed Ali, "فاعلية برنامج مقترح في التربية البيئية مدعوم بالأنشطة الإثرائية في إكساب طلبة شعبة التعليم الابتدائي بعض المفاهيم البيئية، والقدرة على اتخاذ القرار حيال بعض قضايا البيئة", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2007 More
    Tweet