Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
برنامج مقترح فى علم النفس البيئى قائم على التعلم بالسيناريو لتنمية بعض مهارات التفكير المستدام لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية
Faculty
Education
Year:
2025
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Journal:
دراسات تربوية ونفسية(مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق) مجلة كلية التربية جامعة الزقازيق
Volume:
Keywords :
برنامج مقترح , , النفس البيئى قائم , التعلم
Abstract:
The current research aimed to identify the effectiveness of an environmental psychology program based on scenario-based learning in developing some sustainable thinking skills among primary school students. The research followed a descriptive methodology and, in its applied aspect, adopted a quasi-experimental design with a single experimental group for pre- and post-measurement. The research instrument (sustainable thinking test) was applied pre- and post-intervention to the research sample, which consisted of (35) female students in the experimental group.The results showed statistically significant differences at the (0.05) significance level between the mean scores of the experimental group students in the pre- and post-applications of the sustainable thinking test as a whole and in each of its sub-skills, favoring the post-application. The results also indicated a large effect size and strong impact. In light of these findings, the researcher recommended focusing on education based on educational scenarios and drawing the attention of specialists and officials responsible for primary school programs and curricula to include environmental psychology as content and scenario-based learning in academic courses. This is because it aims to develop sustainable thinking in students, enabling them to face daily environmental challenges amidst the variables and fluctuations of the current era. The researcher also suggests conducting similar research in other fields and at different educational stages. KeyWords: Environmental psychology, scenario learning, sustainable thinking skills.
Author Related Publications
Department Related Publications
Fatma Ahmed Mohamed Elmaghreby, "Activating EFL Online Learning Strategeis Via Web Quest", Fac of Education ,Zagazig university, 2009
More
Enas AbdelMaksoud Tohamy Diab, "The Effectiveness of Some Brain-Based Learning Strategies for the Development of Some Systems Thinking Skills for the Prospective Teachers at the Geography and History Sections at the Faculty of Education", مجلة العلوم الاجتماعية تربية عين شمس, 2015
More
Susan Mohammed Hassan El Sayed Ali, "برنامج تدريبي مقترح قائم على الاحترافية المهنية للمعلم، وأثره على تنمية الثقافة المهنية لمعلمي العلوم بالمرحلة الإعدادية أثناء الخدمة واتجاهاتهم نحوها", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2006
More
Susan Mohammed Hassan El Sayed Ali, "فاعلية استخدام استراتيجية التعلم بالعمل (LBDs) في تنمية بعض مهارات التفكير العليا ومهارات العمل المعملي في مادة العلوم لدى الطالبات الفائقات بالصف الثاني المتوسط بالسعودية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2017
More
Mohamed Abdelhamied Mohamed Ali Salim, "Efficacité de l'enseignement réciproque dans le développement de quelques compétences de la lecture critique auprès les étudiants de la section de français à la faculté de pédagogie", جامعة بنها, 2015
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف