Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
استخدام نموذج بيركنز وبلايث فى تدريس العروض لإكساب مفاهيمه وتنمية مهارات تمييز وكتابة الأنماط العروضية لدى طلبة كلية التربية شعبة اللغة العربية
Faculty
Education
Year:
2024
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة العلوم التربوية بكلية التربية بالغردقة كلية التربية بالغردقة
Volume:
Keywords :
استخدام نموذج بيركنز وبلايث , تدريس العروض
Abstract:
The research aimed to identify the effectiveness of Using Perkins and Blythe Model in Teaching Prosody to Acquire its Concepts and Develop Discriminating and Writing Prosodic Patterns Skills of Arabic-Major Students at Faculty of Education, the research using materials: a list of prosodic Concepts, a list of Discriminating Prosodic Patterns Skills, a list of Writing Prosodic Patterns Skills, Student’s book and teacher’s guide for teaching Prosody based on the Perkins and Blythe Model, Three measures were used for assessment purposes: prosodic Concepts Test, Discriminating Prosodic Patterns Skills Test, and Writing Prosodic Patterns Skills Test. The research used the experimental method based on the Quasi-experimental design with two equivalent groups: control and experimental group, Results of the research revealed that there are statistically significant differences in the mean scores of the control and experimental groups in the post testing of prosodic Concepts, Discriminating Prosodic Patterns Skills, and Writing Prosodic Patterns Skills in favor of the experimental group. Findings also showed the effectiveness of using the Perkins and Blythe model in acquiring the concepts of Prosody and developing Discriminating and Writing Prosodic Patterns Skills of participation. In addition, findings revealed that there is a statistically significant correlation between acquired prosodic Concepts and improving Discriminating and Writing Prosodic Patterns Skills of Arabic-Major Students at Faculty of Education. In the light of the above-mentioned results a group of recommendations and future research were mentioned.
Author Related Publications
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعل ةٍ برنامج قائم عل نظر ةٌ التعلم المستند إل الدماغ لتنم ةٍ الأداء التدر سٌ المنم للتفك رٍ فى اللغة العرب ةٍ لدي طلبة كل ةٍ الترب ةٍ شعبة طفولة", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2017
More
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "بناء برنامج تدريبى قائم على نموذج كولب للتعلم الخبراتى وفاعليته فى تنمية مهارات الكتابة الأكاديمية والكفاءة الذاتية لدى طلبة كلية التربية شعبة اللغة العربية", مجلة كلية التربية جامعة العريش, 2017
More
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية إستراتيجية مقترحة قائمة على مدخل التحليل البلاغى لتنمية مهارات القراءة التحليلية والذائقة الأدبية لدى طلاب المرحلة الثانوية", مجلة القراءة والمعرفة, 2019
More
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية استخدام إستراتيجية الأبعاد السداسية PDEODE فى اللغة العربية لتنمية مهارات الاستدلال النحوى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية التربية بسوهاج, 2020
More
Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية نموذج تدريسى قائم على النظرية السيميائية فى تنمية مهارات القراءة التناصية للنصوص الأدبية لدى طلبة كلية التربية شعبة اللغة العربية", للآداب والعلوم التربوية جامعة عين شمس, 2020
More
Department Related Publications
Fatma Ahmed Mohamed Elmaghreby, "Maintaining Student Autonomy in Reading via Some Teaching Strategies .", CDELT Ain Shams University, 2003
More
Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010
More
Enas AbdelMaksoud Tohamy Diab, "The Effectiveness of Using Computer in teaching Geography to Develop the Maps and Charts Using Skills at the property Stage", مجلة كلية التربية, 2000
More
Reda Elhoseny Ali Elsabagh, "تصور مقترح لتطوير مناهج التعليم الثانوى الصناعى من وجهة نظر المعلمين وأصحاب الأعمال في ضوء إحتياجات سوق العمل", جامعة بني سويف, 2009
More
Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "فاعلية النمذجة لتدريس الفيزياء فى تنمية مهارات التفكير المنظومى والتحصيل لدى طلاب الصف الأول الثانوى.", مجلة التربية العلمية, 2013
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف