إستراتيجية مقترحة فى ضوء اللسانيات العرفانية لتنمية مهارات النقد التطبيقى للنصوص الأدبية والكفاءة اللغوية الإبداعية لدى طلبة كلية التربية شعبة اللغة العربية

Faculty Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: كلية التربية جامعة جنوب الوادى الدولية كلية التربية جامعة جنوب الوادى الدولية Volume:
Keywords : إستراتيجية مقترحة , , اللسانيات العرفانية لتنمية مهارات    
Abstract:
The research aimed to develop first year prospective Arabic Language teachers’ applied criticism of literary texts skills and creative language proficiency of the Faculty of Education at the Zagazig University, Those skills are necessary for students to analyze and criticize literary texts in practice according to objective criteria, modern critical trends, which is reflected in their creative linguistic competence. The research participants consisted of (60) male and female of first year prospective Arabic Language teachers’, which represented the research participant that was studied using the proposed strategy based on cognitive linguistics. The research problem was represented in the clear weakness and shortcomings of first year prospective Arabic Language teachers’ applied criticism of literary texts skills, as well as a deficiency in their creative linguistic competence in receiving creative literary production those skills are necessary for them to analyze the literary texts they study in different literary ages and criticize them in applied criticism. Those skills were revealed by the pilot study carried out by the two researchers, and their importance was confirmed by the results of previous relevant research and studies. The research based on preparing an applied criticism of literary texts questionnaire, a creative language proficiency questionnaire suitable for first year prospective Arabic Language teachers’ at the Faculty of Education Arabic Language department, an applied criticism of literary texts test that they criticize to measure those skills they have, and a creative language competence test. One of the most prominent findings of the research, there was a statistically significant difference at the level .01 between the mean scores of the experimental group students in the pre/ post administration of applied criticism of literary texts test as a whole in favor of the post administration, there was a statistically significant differences at level .01 between the mean scores of the experimental group students in the pre/post administration of applied criticism of literary skills text in each sub-skill separately in favor of the post administration, there was a statistically significant difference at the level .01 between the mean scores of the experimental group students in the pre/ post administration of creative language proficiency test as a whole in favor of the post administration, And there was a statistically significant differences at the level of .01 between the mean scores of the experimental group students in the pre/post administration of creative language proficiency test in each sub-ability separately in favor of the post administration, and this indicates the effect of the proposed strategy based on cognitive linguistics in achieving the objectives of the research.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعل ةٍ برنامج قائم عل نظر ةٌ التعلم المستند إل الدماغ لتنم ةٍ الأداء التدر سٌ المنم للتفك رٍ فى اللغة العرب ةٍ لدي طلبة كل ةٍ الترب ةٍ شعبة طفولة", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2017 More
  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "بناء برنامج تدريبى قائم على نموذج كولب للتعلم الخبراتى وفاعليته فى تنمية مهارات الكتابة الأكاديمية والكفاءة الذاتية لدى طلبة كلية التربية شعبة اللغة العربية", مجلة كلية التربية جامعة العريش, 2017 More
  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية إستراتيجية مقترحة قائمة على مدخل التحليل البلاغى لتنمية مهارات القراءة التحليلية والذائقة الأدبية لدى طلاب المرحلة الثانوية", مجلة القراءة والمعرفة, 2019 More
  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية استخدام إستراتيجية الأبعاد السداسية PDEODE فى اللغة العربية لتنمية مهارات الاستدلال النحوى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية التربية بسوهاج, 2020 More
  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية نموذج تدريسى قائم على النظرية السيميائية فى تنمية مهارات القراءة التناصية للنصوص الأدبية لدى طلبة كلية التربية شعبة اللغة العربية", للآداب والعلوم التربوية جامعة عين شمس, 2020 More

Department Related Publications

  • Tahani Mohammad Suleiman Mohammed, "برنامج تدريبى قائم على استراتيجيات التفكير التشعبى لتنمية الاداء التدريسى المنمى للتفكير لدى معلمى العلوم والتفكير التوليدى لدى تلاميذهم", مجلة التربية العلمية, 2014 More
  • Enas AbdelMaksoud Tohamy Diab, "The Evaluation of Some Educational Process Elements at the Faculty of Education Geography Section in the Light of Challenges of the Age and Future", مجلة كلية التربية, 2010 More
  • Reda Elhoseny Ali Elsabagh, "أثر إستخدام إستراتيجية مقترحة لما وراء المعرفة في تدريس علم المواد على التحصيل وبقاء اثر التعلم والتفكير التكنولوجى لدى طلاب التعليم الثانوى الصناعى.", جامعة الزقازيق, 2011 More
  • Asmaa Mohamed Hassan Abdelmgied, "معلم العلوم والرياضيات بمدارس اللغات والمدارس الدولية الواقع والتصور المقترح", المؤتمر الدولي الثالث لكلية التربية جامعة 6 اكتوبر., 2017 More
  • Susan Mohammed Hassan El Sayed Ali, "فاعلية برنامج مقترح في التربية البيئية مدعوم بالأنشطة الإثرائية في إكساب طلبة شعبة التعليم الابتدائي بعض المفاهيم البيئية، والقدرة على اتخاذ القرار حيال بعض قضايا البيئة", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2007 More
Tweet