فاعلية برنامج قائم على مدخل التربية التخيلية فى اللغة العربية لتنمية القدرات التخيلية والذات اللغوية الإبداعية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية الفائقين لغويا

Faculty Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: كلية التربية جامعة بنى سويف كلية التربية جامعة بنى سويف Volume:
Keywords : فاعلية برنامج قائم , مدخل التربية التخيلية    
Abstract:
The research aimed at developing the imaginative abilities and creative linguistic self-efficacy of the first year preparatory linguistically advanced students via implementing a program based on the imaginative educational approach. A group of 35 first year preparatory linguistically advanced students was assigned to form one treatment group. The research problem represented in lacking the first year preparatory linguistically advanced students, imaginative abilities and decreasing their creative linguistic self-efficacy level. This weakness hinders them from practicing the creative linguistic thinking and then the creative linguistic performance during language reading and listening perception. The research depended on preparing an imaginative abilities checklist and a creative linguistic self-efficacy scale required to the first year preparatory linguistically advanced students. The findings of the research revealed that the program based on imaginative educational approach had a positive effect on developing the preparatory stage linguistically advanced students, imaginative abilities and creative linguistic self-efficacy. These findings were exposed through the statistical analysis of the research two instruments. There were statistically significant differences between the mean scores of the treatment group in the pre-and the post-administrations of the imaginative abilities test and creative linguistic self-efficacy scale in favor of the post administrations which referred to the effectiveness of a program based on the imaginative educational approach.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعل ةٍ برنامج قائم عل نظر ةٌ التعلم المستند إل الدماغ لتنم ةٍ الأداء التدر سٌ المنم للتفك رٍ فى اللغة العرب ةٍ لدي طلبة كل ةٍ الترب ةٍ شعبة طفولة", مجلة دراسات عربية فى التربية وعلم النفس, 2017 More
  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "بناء برنامج تدريبى قائم على نموذج كولب للتعلم الخبراتى وفاعليته فى تنمية مهارات الكتابة الأكاديمية والكفاءة الذاتية لدى طلبة كلية التربية شعبة اللغة العربية", مجلة كلية التربية جامعة العريش, 2017 More
  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية إستراتيجية مقترحة قائمة على مدخل التحليل البلاغى لتنمية مهارات القراءة التحليلية والذائقة الأدبية لدى طلاب المرحلة الثانوية", مجلة القراءة والمعرفة, 2019 More
  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية استخدام إستراتيجية الأبعاد السداسية PDEODE فى اللغة العربية لتنمية مهارات الاستدلال النحوى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", كلية التربية بسوهاج, 2020 More
  • Ali Abdelmoniem Ali Mohamed Hessien, "فاعلية نموذج تدريسى قائم على النظرية السيميائية فى تنمية مهارات القراءة التناصية للنصوص الأدبية لدى طلبة كلية التربية شعبة اللغة العربية", للآداب والعلوم التربوية جامعة عين شمس, 2020 More

Department Related Publications

  • Fatma Ahmed Mohamed Elmaghreby, "Maintaining Student Autonomy in Reading via Some Teaching Strategies .", CDELT Ain Shams University, 2003 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • Enas AbdelMaksoud Tohamy Diab, "The Effectiveness of Using Computer in teaching Geography to Develop the Maps and Charts Using Skills at the property Stage", مجلة كلية التربية, 2000 More
  • Reda Elhoseny Ali Elsabagh, "تصور مقترح لتطوير مناهج التعليم الثانوى الصناعى من وجهة نظر المعلمين وأصحاب الأعمال في ضوء إحتياجات سوق العمل", جامعة بني سويف, 2009 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "فاعلية النمذجة لتدريس الفيزياء فى تنمية مهارات التفكير المنظومى والتحصيل لدى طلاب الصف الأول الثانوى.", مجلة التربية العلمية, 2013 More
Tweet