النموذج السببي للعلاقة بين التحيُّز المعرفي والشعور بالاضطهاد واحترام الذات لدى طلاب الجامعة

Faculty Education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية. جامعة بنها كلية التربية. جامعة بنها Volume:
Keywords : النموذج السببي للعلاقة , التحيُّز المعرفي والشعور    
Abstract:
Modeling the causal relationships between Cognitive Bias, Persecutory Feeling, and Self- Esteem in university students Dr. Abdou Ali Abdou Soliman Lecturer of Mental Health Faculty Of Education-Zagazig University Abstract This research aimed to investigate the causal model that reflects the relationship between Cognitive Bias, Persecutory Feelings and Self-Esteem in the university students. The study sample consisted of 576 students from the first and fourth year enrolled in the Faculty of Education at Zagazig University, with (250) males and (326) females, aged between 18 and 21 years with (Mean= 19.5, SD = 1.11). They completed Cognitive Bias Scale, Persecutory Feeling Scale, and Self-Esteem Scale. The findings revealed the presence of a positive significant correlation at (0.01) between Cognitive Bias and Persecutory Feeling, and a negative significant correlation at (0.01) between Cognitive Bias and Self-Esteem, and also, there was a negative significant correlation at (0.01) between Persecutory Feeling and Self-Esteem. Moreover, the relationship between Cognitive Bias and Self-Esteem has been changed by isolating the effect of Persecutory Feeling. At the same time, some dimensions of cognitive bias and Persecutory Feeling predict Self-Esteem. The study variables (cognitive bias, Persecutory Feeling, self-esteem) shape a causal model that interprets the relationship between them, finally, the results showed that there was no significant effect for each of the gender (male - female) and specialization (scientific - literary) and the interaction between them on the research variables. Key words: Cognitive Bias, Persecutory Feeling, Self-Esteem, University Students.
   
     
 
       

Author Related Publications

    Department Related Publications

    • Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "دراسة لموضع الضبط فى علاقته بكل من قوة الأنا والقلق لدى عينة من طلبة وطالبات جامعة قطر .", مركز البحوث التربوية بجامعة قطر ، الدوحة ، دولة قطر ., 1996 More
    • Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "الإرشاد المعرفى السلوكى ومدى فاعليته فى خفض بعض الاضطرابات الانفعالية لدى الأفراد ذوي الحاجات الخاصة .", جامعة الخليج العربي ، مسقط 19-21 إبريل 1999م, 1999 More
    • Ashraf Mohamed Abdelhamied Deabes, "اضطرابات النوم وعلاقتها بالمشكلات السلوكية لدى ذوي العرض داون", مجلة التربية الخاصة، مركز المعلومات التربوية و النفسية والبيئية، كلية التربية, 2016 More
    • Ashraf Mohamed Abdelhamied Deabes, "فعالية برنامج لتنمية الصلابة النفسية وأثره في خفض الضغوط النفسية لدى أمهات الأطفال ذوي اضطراب التوحد", مجلة الإرشاد النفسي، مركز الإرشاد النفسي، جامعة عين شمس, 2016 More
    • FatimaZahra Mohammed Zahir Ibrahim, "المعارف الصحية والمعتقدات الميتامعرفية كوسيط في العلاقة بين قلق الصحة والسايبركوندريا لطلبة البرامج المميّزة بكلية التربية", كلية التربية جامعة طنطا, 2024 More
    Tweet