دور حملات التسويق الأخضر في تنمية الوعي البيئي لدى الجمهور السعودي تجاه مخاطر البيئة:دراسة ميدانية في ضوء مبادرة "السعودية الخضراء

Faculty Art Year: 2025
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 201-257
Authors:
Journal: المجلة العربية لبحوث الاعلام والاتصال كلية الإعلام بجامعة الاهرام الكندية Volume:
Keywords : , حملات التسويق الأخضر , تنمية الوعي البيئي    
Abstract:
The role of the green marketing campaigns in raising environmental awareness among the Saudi audience towards environmental risks A field study in view of the “Green Saudi Arabia” initiative Abstract This study aimed to identify the role of the Green Saudi Initiative in raising environmental awareness among the Saudi public. It falls under descriptive studies, employing a sample survey method. Accordingly, a questionnaire was administered to a purposive available sample of 400 Saudi individuals who actively follow green marketing campaigns in general, using the environmental awareness model. The study yielded several important findings, most notably that environmental campaigns significantly contributed to raising environmental awareness at all levels. In terms of cognitive awareness, the results showed that the Saudi public has become more aware of environmental issues. Regarding emotional impacts, the findings indicated that the campaigns played a pivotal role in fostering positive feelings towards the environment, with respondents feeling a greater sense of responsibility toward environmental issues. In terms of promoting positive environmental behaviors, the results revealed that the public became more inclined to adopt positive environmental practices after following green marketing campaigns. The findings also highlighted a statistically significant correlation between the respondents' attitudes towards green marketing campaigns and the levels of awareness (cognitive, affective, and behavioral) resulting from their exposure to these campaigns, as well as a statistically significant correlation between the respondents' trust in green marketing campaigns and the awareness levels generated by following them. Keywords: Green Marketing Campaigns -environmental awareness- the Saudi Green Initiative.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Hytham Mohamed Youssef Youns, "العوامل المؤثرة في اتجاهات مستخدمي الإنترنت نحو التسوق الالكتروني وعلاقاتها بسلوكهم الشرائي: دراسة مقارنة على عينة من المستخدمين في مصر والسعودية.", كلية الإعلام بجامعة القاهرة, 2018 More
  • Hytham Mohamed Youssef Youns, "تعرض الشباب الجامعي السعودي لإعلانات مؤثري وسائل التواصل الاجتماعي وعلاقته بمستويات استجابتهم الشرائية: دراسة مسحية", كلية الإعلام بجامعة الاهرام الكندية, 2020 More
  • Hytham Mohamed Youssef Youns, "THE USE OF BIG DATA IN STRATEGIC COMMUNICATION FOR PUBLIC RELATIONS IN PUBLIC AND PRIVATE SECTOR COMPANIES IN SAUDI ARABIA", University of Mostaganem-Algeria, 2022 More
  • Hytham Mohamed Youssef Youns, "دوافع مشاهدة إعلانات الفيديو على اليوتيوب وتأثيرها على علاقة الجمهور بالعلامات التجارية لشركات الاتصالات:دراسة مسحية مقارنة بين مصر والسعودية", كلية الإعلام بجامعة القاهرة, 2024 More
  • Hytham Mohamed Youssef Youns, "INVESTIGATING THE IMPACT OF ADVANCED E-MARKETING STRATEGIES ON ENHANCING CONSUMER BRAND LOYALTY IN RIYADH'S COMPETITIVE RETAIL MARKET, SAUDI ARABIA.", كلية الإعلام،جامعة بني سويف, 2025 More

Department Related Publications

  • Wafa Salah Abdulrahman Khalil, "أساليب الاعلام الإنمائي الالكترونى فى تحقيق التنمية المستدامة دراسة وصفية لصفحات الفيسبوك الحكومية", كلية الاعلام بجامعة جنوب الوادى, 2018 More
  • Mohammed Abdelattef Abdelmoety , "معالجة القهوات الفضائية المصرية الحكومية والخاصة لأزمة سد الههضة ودورها في تشكيل اتجاهات الرأي العام المصري نحوها دراسة ميدانية مقارنة", مجلة كلية اللاداب بقنا ـــ جامعة جنوب الوادى, 2018 More
  • Mohammed Abdelattef Abdelmoety , "دور وسائل الإعلام التقليدية والاجتماعية فى تعزيز الجهود التطوعية للجمهور المصرى، ومنظمات المجتمع المدنى بشأن مواجهة جائحة كورونا )دراسة ميدانية(", المجلة المصرية لبحوث الاعلام, 2031 More
  • Mohamed Abdelfattah Awad Ebada, "استخدام الشباب الجامعي لفن الانفوجرافيك الخاص بالمبادرات الرئاسية الصحية في المواقع الالكترونية", مجلة البحوث الاعلامية ،جامعة الازهر, 2023 More
  • Mahmoud Abdel Latif , "تفضيلات الجمهور المصرى للعناصر الإخراجية بدراما الرعب التليفزيونية", مجلة كلية الاداب - جامعة الزقازيق, 2020 More
Tweet