THE USE OF BIG DATA IN STRATEGIC COMMUNICATION FOR PUBLIC RELATIONS IN PUBLIC AND PRIVATE SECTOR COMPANIES IN SAUDI ARABIA

Faculty Art Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 23-6
Authors:
Journal: International Journal of Social Communication University of Mostaganem-Algeria Volume: 9
Keywords : , , , , DATA , STRATEGIC COMMUNICATION , PUBLIC RELATIONS , PUBLIC    
Abstract:
The revolution brought by big data has evolved the way organisations used to operate. The implication of big data is potentially significant in strategic communication for public relations. It helps PR professionals in developing an understanding and manages the massive amount of data. Big data provides the professional of PR with an opportunity to make a decision based on evidence by analysing the past trends rather than making decisions that are solely based on intuitions and guesswork. The current research paper dives deeper into the values, benefits, challenges and risks that are associated with the adoption of big data in public relations to achieve strategic communication. The research paper covers Saudi Arabia’s public and private companies to analyse the utilize of big data in strategic communication for improving public relations. A sample of 100 PR practitioners within Saudi Arabia’s private and public companies are included in the research. The paper answers multiple questions regarding the implementation of big data and its extent in Saudi Arabia. The research paper bridge the literature gaps as most of the studies highlighted the European practitioners’ perspective regarding big data and its applications. However, the research paper shed light on the perspective of Saudi Arabia’s practitioners regarding big data advantages, challenges, risks and application.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Hytham Mohamed Youssef Youns, "العوامل المؤثرة في اتجاهات مستخدمي الإنترنت نحو التسوق الالكتروني وعلاقاتها بسلوكهم الشرائي: دراسة مقارنة على عينة من المستخدمين في مصر والسعودية.", كلية الإعلام بجامعة القاهرة, 2018 More
  • Hytham Mohamed Youssef Youns, "تعرض الشباب الجامعي السعودي لإعلانات مؤثري وسائل التواصل الاجتماعي وعلاقته بمستويات استجابتهم الشرائية: دراسة مسحية", كلية الإعلام بجامعة الاهرام الكندية, 2020 More
  • Hytham Mohamed Youssef Youns, "دوافع مشاهدة إعلانات الفيديو على اليوتيوب وتأثيرها على علاقة الجمهور بالعلامات التجارية لشركات الاتصالات:دراسة مسحية مقارنة بين مصر والسعودية", كلية الإعلام بجامعة القاهرة, 2024 More
  • Hytham Mohamed Youssef Youns, "INVESTIGATING THE IMPACT OF ADVANCED E-MARKETING STRATEGIES ON ENHANCING CONSUMER BRAND LOYALTY IN RIYADH'S COMPETITIVE RETAIL MARKET, SAUDI ARABIA.", كلية الإعلام،جامعة بني سويف, 2025 More
  • Hytham Mohamed Youssef Youns, "دور حملات التسويق الأخضر في تنمية الوعي البيئي لدى الجمهور السعودي تجاه مخاطر البيئة:دراسة ميدانية في ضوء مبادرة "السعودية الخضراء", كلية الإعلام بجامعة الاهرام الكندية, 2025 More

Department Related Publications

  • Mahmoud Abdel Latif , "تفضيلات الجمهور المصرى للعناصر الإخراجية بدراما الرعب التليفزيونية", مجلة كلية الاداب - جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Mohammed Abdelattef Abdelmoety , "دور شبكات التواصل الاجتماعي في تشكيل اتجاهات الشباب المصري نحو مجلس الشيوخ والمرشحين لعضويتة, دراسة مسحية.", المجلة المصرية لبحوث الاعلام, 2021 More
  • Wafa Salah Abdulrahman Khalil, "تأثير الأفكار الإبداعية والتفاعلية بالإعلانات الخارجية على صناعة الإعلان والمحتوى الإعلامي في وسائل الاعلام الجماهيرية", كلية الاعلام جامعة القاهرة, 2019 More
  • Khaled Ahmed Abdelgawad Ali Abohneady, "دور الهيئة العامة للاستعلامات فى نشر ثقافة السلام دراسة تحليلية لموقع الهيئة الإلكتروني", مجلة بحوث العلاقات العامة ، "الشرق الأوسط", 2016 More
  • Mohamed Abdelfattah Awad Ebada, "المؤسسات الصحفية المصرية والتحديات التكنولوجية للعصر الرقمى -مؤسسة الأهرام نموذجاً", مجلة كلية الاداب -جامعة بنها, 2018 More
Tweet