تقييم منهاج التربية الرياضية للمرحلة الابتدائية في ضوء المعايير والأسس العلمية لهندسة المنهج

Faculty Physical Education for Girls Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة العلمية لكلية التربية الرياضية بنين - بنات(مجلة سيناء لعلوم الرياضة) كلية التربية الرياضية بنين - بنات جامعة العريش Volume:
Keywords : تقييم منهاج التربية الرياضية للمرحلة الابتدائية    
Abstract:
This research aims to evaluate the physical education curriculum implemented in Egyptian primary schools in light of the scientific foundations and principles of curriculum engineering. The researchers adopted a descriptive analytical approach using various data collection tools, including interviews, document analysis, and a scientifically constructed questionnaire targeted at physical education teachers, supervisors, and academic experts. The research sample was drawn from two governorates: Sharqia and Dakahlia, comprising. • Exploratory sample: 73 teachers, 8 supervisors, 3 university professors, • Main sample: 813 teachers, 11 supervisors, 7 university professors The findings of the study revealed the following: 1. Lack of curricular integration – goals, content, teaching methods, and assessment are not coherently aligned. 2. Unclear instructional goals – objectives are imprecise and insufficiently linked to learners’ needs. 3. Out-of-date content – material does not reflect recent developments in physical education or individual differences among pupils. 4. Traditional teaching strategies – heavy reliance on conventional methods, with little use of active, diversified approaches. 5. Inadequate assessment tools – existing evaluation methods do not capture cognitive, psychomotor, and affective outcomes comprehensively. 6. Shortage of facilities and equipment – many schools lack suitable apparatus, playgrounds, and spaces. 7. Insufficient teacher preparation – educators require ongoing professional development to implement the curriculum effectively. 8. Limited relevance to local context – curriculum design does not stem from pupils’ environments or community needs. 9. Neglect of psychosocial dimensions – emphasis rests mainly on motor skills, overlooking psychological and social growth. 10. Low curricular flexibility – the programme cannot readily adapt to school-level or learner-level changes. Keywords: Curriculum Engineering
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Hadeer Magdy Hussien Mahmoud Amer, "تاثير إستخدام برمجية كدعامة لتعزيز أنماط فارك (VARK) لتعلم بعض المهارات الهجومية في كرة اليد لطلاب الفرقة الاولي بكلية التربية الرياضية – جامعة بنها", كلية التربية الرياضية جامعغة بنها, 2024 More
  • Hadeer Magdy Hussien Mahmoud Amer, "تأثير برنامج تثقيفي وقائي بأستخدام المنصة التعليمية الالكترونية على الوعي المعلوماتي الصحي من فيروس كورونا (COVID -19) لطالبات كلية التربية الرياضية للبنات جامعة الزقازيق", كلية التربية الرياضية للبنين -جامعة حلوان, 2022 More
  • Hadeer Magdy Hussien Mahmoud Amer, "فاعلية القصص الحرکية لخفض نسبة الدهون في الجسم وعلاقتها بالحالة البدنية والصحية للأطفال من 4-6 سنوات المصابين بالسمنة", كلية التربية الرياضية للبنين -جامعة حلوان, 2022 More
  • Hadeer Magdy Hussien Mahmoud Amer, "تأثير برنامج تعليمي باستخدام الكتيب الإلكتروني على مستوي أداء مهارة التصويبة الكرباجية لتلميذات الحلقة الثانية بالمعاهد الازهرية", كلية التربية الرياضية بنات - جامعة الزقازيق, 2024 More
  • Hadeer Magdy Hussien Mahmoud Amer, ""دور تطبيقات الذكاء الاصطناعي بمقرر مناهج التربية الرياضية في تحقيق المستهدف التعليمي للخريج"", كلية التربية الرياضية بنين جامعة الزقازيق, 2025 More

Department Related Publications

  • Amira Kottb Ghareeb , "فاعلية برنامج باستخدام أسلوب العصف الذهنى على بعض المهارات التدريسية للطالبة المعلمة .", Publication in Theories & Applications , the International Edition , Faculty of Physical Education , Abu Qir , Alexandria , Egypt , March Volume . 6 N, 2015 More
  • Amira Kottb Ghareeb , "تأثير برنامج تعليمى باستخدام أنشطة استكشافية حركية علي بعض المتغيرات البدنية والمهارية في الكرة الطائرة لضعاف السمع بالمرحلة الإعدادية .", بحث منشور فى المجلة العلمية (علوم وفنون الرياضة) ، المؤتمر العلمى الدولى السابع " التنمية البشرية والقضايا الرياضية المعاصرة " ، كلية التربية الرياضية, 2016 More
  • Amira Kottb Ghareeb , "تأثير برنامج للتربية الحركية على المهارات الحركية الأساسية والتفاعلات الاجتماعية للأطفال الصم البكم من سن (6 - 9) سنوات .", بحث منشور فى المؤتمر العلمى الرابع "رؤية مستقبلية للبحث العلمى لتطوير الرياضة العربية" ، المجلد الثانى ، كلية التربية الرياضية بنين – جامعة الزقازيق., 2017 More
  • Amira Kottb Ghareeb , "تأثير استخدام أسلوب الإكتشاف الموجه على مستوى الكفاءة الإدراكية الحركية وتعلم بعض مهارات كرة اليد لتلاميذ المرحلة الابتدائية .", بحث منشور فى مجلة بحوث التربية الشاملة ، المجلد الأول للنصف الاول للأبحاث العلمية لعام 2017م ، كلية التربية الرياضية بنات ، جامعة الزقازيق., 2017 More
  • Amira Kottb Ghareeb , "تأثير القدرات التوافقية بدرس التربية الرياضية على تعلم مهارات الحركات الأرضية فى الجمباز لتلاميذ المرحلة الابتدائية", بحث منشور فى مجلة بحوث التربية الشاملة ، المجلد الأول للنصف الاول للأبحاث العلمية لعام 2018م ، كلية التربية الرياضية بنات ، جامعة الزقازيق., 2018 More
Tweet