التحيزات المعرفية وقدرتها التنبؤية باتخاذ القرار لدى طلاب الصف الأول الثانوي العام

Faculty Education Year: 2025
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية، جامعة بورسعيد مجلة كلية التربية، جامعة بورسعيد، Volume:
Keywords : التحيزات المعرفية وقدرتها التنبؤية باتخاذ القرار    
Abstract:
The study aimed to identify the levels of both cognitive biases and decision-making among first-year secondary school students. It also sought to examine gender differences in these variables and to determine whether decision-making can be predicted based on cognitive biases (both dimensions and total score). To achieve this, a random sample of (115 male and 130 female) first-year secondary school students was selected. The study utilized the Cognitive Biases Scale by Van der Gaag et al. (2013), adapted into Arabic by the researcher, and the Decision-Making Scale developed by the researcher. Using appropriate statistical methods, the results indicated a moderate level of cognitive biases (total score and dimensions), except for the belief inflexibility dimension, which was at a low level. Additionally, students demonstrated a high level of decision-making ability. The findings also revealed no significant gender differences in the total cognitive biases score and the dimensions of attention for threat and external attribution. However, significant differences were found in the remaining dimensions in favor of males. Furthermore, significant gender differences were observed in decision-making, favoring females. The results also indicated that decision-making can be predicted based on cognitive biases and their dimensions.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "ضبط الانتباه والإخفاق المعرفي لدى مرتفعي ومنخفضي قلق الاختبار من طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق.", مجلة دراسات تربوية ونفسية - كلية التربية جامعة الزقازيق, 2018 More
  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "الإسهام النسبي للكفاءة الذاتية المدركة وتوجه الهدف في التنبؤ بالتشويش المعرفي والاتجاه نحو التعليم المدمج لدى طلاب كلية التربية بجامعة الزقازيق", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2022 More
  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "فاعلية الذات الإبداعية وبيئة التعلم الإبداعية كمنبئات بالحل الإبداعي للمشكلات لدى طلبة برنامج (STEM) بكليات التربية", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2023 More
  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "التعلم الإبداعي والصمود الأكاديمي لدي طلبة برامج (STEM) بكلية التربية بجامعة الزقازيق", مجلة الإرشاد النفسي – كلية التربية – جامعة عين شمس, 2025 More
  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "التمرد الأكاديمي والاغتراب النفسي وعلاقتهما ببعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلاب الجامعة", مجلة الإرشاد النفسي، كلية التربية، جامعة عين شمس, 2025 More

Department Related Publications

  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "المواطنة لدى الشباب الجامعي وعلاقتها بكل من تقدير الذات والأمن النفسي لديهم إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل ساره السيد محيى عبد العظيم محمد مستشار ومدير المركز القومي للقياس والتقويم ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015 More
  • Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "رؤية مستقبلية لتطوير التعليم الفنى والتقنى في سيناء إعداد: أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل مدير مركز القياس والتقويم- جامعة الزقازيق", جامعة الزقازيق, 2014 More
  • Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "الفروق في أبعاد تقدير نواتج التعلم لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعة في ضوء التخصص ومستوى كفاءتهم الذاتية في التدريس", جامعة الأزهر, 2016 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "الصمود النفسى لدى طلبة الجامعة وعلاقته بكل من الحكمة و فاعلية الذات لديهم", بمجلة كلية التربية – جامعة بور سعيد, 2014 More
  • Shery Saad Haliem Bektar Saad, "الدافعية الاكاديمية وعلاقتها بالاندماج المدرسى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", منشور بمجلة دراسات عربية فى علم النفس ، رابطة الاخصائيين النفسيين المصرية, 2015 More
Tweet