Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
العوامل الستة للشخصية (نموذج هيكساكو) وعلاقتها بإعاقة الذات الأكاديمية لدى طلاب جامعة الزقازيق مرتفعي ومنخفضي تقدير الذات
Faculty
Education
Year:
2025
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Basbousa Ahmed Gharib Liethy
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
المجلة العربية للقياس والتقويم المجلة العربية للقياس والتقويم
Volume:
6
Keywords :
العوامل الستة للشخصية (نموذج هيكساكو) وعلاقتها
Abstract:
The present research aimed to identify the relationship between the six factors of personality HEXACO and Academic self-handicapping among (high\ low) self-esteem and identify the differences between (high\ low) self-esteem in HEXACO and Academic self-handicapping, and also to identify the path of the relationship between HEXACO, academic self-handicapping and self-esteem among university students. The basic research sample consisted of (1238) students from Zagazig university students, and the research tools were scale six factors of personality HEXACO (Ashton & Lee, 2009), academic self-handicapping scale (the researcher's preparation) and self-esteem scale (Hudson, 1994), and Using correlation coefficients, (T) test and path analysis, The results of the research found there is differences with statistically significant (at 0.01 level) between the averages of the scores of both high and those who have low self-esteem in the six factors of personality (HEXACO) in favor of the high self-esteem, and there is differences between the averages of the scores of both high and those who have low self-esteem in academic self-handicapping in favor of the low self-esteem . And there is a negative correlation between factors of personality (Honesty, Extraversion, Agreeableness, Conscientiousness and Openness to experience) and the total degree of academic self-handicapping in (high\ low) self-esteem. There is a negative direct and statistically significant effect at the level (0.01) of six factors dimensions (Conscientiousness and Openness to experience) on self-handicapping, and positive direct (emotionality) on self-handicapping , and positive direct (Extraversion and Conscientiousness) on self-esteem, and negative direct of self-esteem on self-handicapping.
Author Related Publications
Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "ضبط الانتباه والإخفاق المعرفي لدى مرتفعي ومنخفضي قلق الاختبار من طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق.", مجلة دراسات تربوية ونفسية - كلية التربية جامعة الزقازيق, 2018
More
Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "الإسهام النسبي للكفاءة الذاتية المدركة وتوجه الهدف في التنبؤ بالتشويش المعرفي والاتجاه نحو التعليم المدمج لدى طلاب كلية التربية بجامعة الزقازيق", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2022
More
Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "فاعلية الذات الإبداعية وبيئة التعلم الإبداعية كمنبئات بالحل الإبداعي للمشكلات لدى طلبة برنامج (STEM) بكليات التربية", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2023
More
Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "التعلم الإبداعي والصمود الأكاديمي لدي طلبة برامج (STEM) بكلية التربية بجامعة الزقازيق", مجلة الإرشاد النفسي – كلية التربية – جامعة عين شمس, 2025
More
Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "التمرد الأكاديمي والاغتراب النفسي وعلاقتهما ببعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلاب الجامعة", مجلة الإرشاد النفسي، كلية التربية، جامعة عين شمس, 2025
More
Department Related Publications
Faten Farouk Abdelfattah Mosa, "الكفاءة الاجتماعية وعلاقتها بالنوع والعمر وقدرات طفل ما قبل المدرسة", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2006
More
Somia Ahmed Mohamed Alie, "" بعض المشكلات السلوكية والأكاديمية الشائعة لدى طالبات كليتي العلوم والتربية والآداب بجامعة تبوك "", جامعة بني سويف, 2009
More
Somia Ahmed Mohamed Alie, "العلاقة بين الذكاء الوجداني والعوامل الخمسة الكبرى في الشخصية لدى طلاب الجامعة", جامعة بني سويف, 2007
More
Mohamed Elmory Mohamed Ismaiel Khalil , "استخدم بعض شبكات التواصل الاجتماعي لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة في المستويات الدراسية المختلفة. إعداد أ.د/ محمد المري محمد إسماعيل د/ هنية السيد محمد الجمل مستشار ومدير المركز القومي للقياس والتقويم مدير إدارة تنسيق الوظائف القيادية ", كلية التربيه النوعيه - جامعة المنوفيه, 2015
More
Mimi Alsayed Ahmed Ismayl, "العلاقة بين الانتباه المتمركز حول الذات وتقدير الذات لدى طالبات كلية العلوم والآداب بسراة عبيدة", جامعة أسوان - مصر, 2012
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف