التعلم الإبداعي والصمود الأكاديمي لدي طلبة برامج (STEM) بكلية التربية بجامعة الزقازيق

Faculty Education Year: 2025
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة الإرشاد النفسي – كلية التربية – جامعة عين شمس مجلة الإرشاد النفسي – كلية التربية – جامعة عين شمس Volume: 80
Keywords : التعلم الإبداعي والصمود الأكاديمي , طلبة برامج    
Abstract:
The current research aims to identify the differences between male and female students in STEM programs regarding creative learning and academic resilience. It also seeks to explore the relationships between creative learning and academic resilience among second- and third-year STEM students at the Faculty of Education, Zagazig University. The study sample consisted of 96 students, including 55 second-year students and 41 third-year students. The researchers applied measures of creative learning and academic resilience (developed by the researchers). Using an independent samples t-test and Pearson’s correlation coefficient, the findings revealed a statistically significant positive correlation (p < 0.01) between creative learning (total score) and its dimensions and academic resilience (total score) and its dimensions. Additionally, the study found a high level of creative learning among STEM students at the Faculty of Education, Zagazig University.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "ضبط الانتباه والإخفاق المعرفي لدى مرتفعي ومنخفضي قلق الاختبار من طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق.", مجلة دراسات تربوية ونفسية - كلية التربية جامعة الزقازيق, 2018 More
  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "الإسهام النسبي للكفاءة الذاتية المدركة وتوجه الهدف في التنبؤ بالتشويش المعرفي والاتجاه نحو التعليم المدمج لدى طلاب كلية التربية بجامعة الزقازيق", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2022 More
  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "فاعلية الذات الإبداعية وبيئة التعلم الإبداعية كمنبئات بالحل الإبداعي للمشكلات لدى طلبة برنامج (STEM) بكليات التربية", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2023 More
  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "التمرد الأكاديمي والاغتراب النفسي وعلاقتهما ببعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلاب الجامعة", مجلة الإرشاد النفسي، كلية التربية، جامعة عين شمس, 2025 More
  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "العوامل الستة للشخصية (نموذج هيكساكو) وعلاقتها بإعاقة الذات الأكاديمية لدى طلاب جامعة الزقازيق مرتفعي ومنخفضي تقدير الذات", المجلة العربية للقياس والتقويم, 2025 More

Department Related Publications

  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018 More
  • Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "مناهج البحث في العلوم الانسانية", دار الشروق- عمان, 2014 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "القياس النفسي للعادين وذوي الاحتياجات الخاصة", دار الكتاب الحديث, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "اتجاهات المعلمين وأولياء الأمور نحو دمج التلاميذ ذوي الإعاقة الذهنية القابلين للتعلم في المدارس العادية", المؤتمر العلمي السابع لكلية التربية ـ جامعة بنها بالاشتراك مع مؤسسة التربية الخاصة والتأهيل, 2016 More
Tweet