Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فاعلية الذات الإبداعية وبيئة التعلم الإبداعية كمنبئات بالحل الإبداعي للمشكلات لدى طلبة برنامج (STEM) بكليات التربية
Faculty
Education
Year:
2023
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Basbousa Ahmed Gharib Liethy
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
المجلة المصرية للدراسات النفسية المجلة المصرية للدراسات النفسية
Volume:
33
Keywords :
فاعلية الذات الإبداعية وبيئة التعلم الإبداعية
Abstract:
The current research aimed to identify the level of creative problem solving and its dimensions, explore relationships between creative problem solving and each of creative self - efficacy and creative learning environment, and to reveal the possibility of predicting creative problem solving from creative self - efficacy and creative learning environment among students of the program (STEM) in colleges of education. The research sample consisted of (170) male and female students in the first and second year enrolled in the program (STEM) at the College of Education at the universities (Zagazig, Ain Shams and Minya). Measures of creative self-efficacy, creative learning environment and creative problem solving (prepared by the researcher) were applied. After using Pearson's correlation coefficient and regression analysis, results were: there is a high level of creative problem solving and its dimensions, there is a statistically significant positive correlation at (0.01) level between creative problem solving (the total degree), and its dimensions and between creative self- efficacy (the total degree) and its dimensions, and the existence of a positive correlation relationship statistically at the level (0.01) between the creative problem solving (the total degree) and its dimensions and creative learning environment (the total degree) and its dimensions, While there is no correlation between a dimension (material capabilities) one of the dimensions of creative learning environment and between (generating ideas and planning for implementation) the dimensions of creative problem solving, and the possibility of predicting creative problem solving (the total degree) of creative self- efficacy and creative learning environment (the total degree) was revealed. The most impact on creative problem solving was the dimension (the active participation of the student, and the positive learning climate) as the dimensions of creative learning environment and (self -effectiveness in creative performance) is one of the dimensions of the creative self- efficacy of students (STEM) in the colleges of education.
Author Related Publications
Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "ضبط الانتباه والإخفاق المعرفي لدى مرتفعي ومنخفضي قلق الاختبار من طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق.", مجلة دراسات تربوية ونفسية - كلية التربية جامعة الزقازيق, 2018
More
Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "الإسهام النسبي للكفاءة الذاتية المدركة وتوجه الهدف في التنبؤ بالتشويش المعرفي والاتجاه نحو التعليم المدمج لدى طلاب كلية التربية بجامعة الزقازيق", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2022
More
Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "التعلم الإبداعي والصمود الأكاديمي لدي طلبة برامج (STEM) بكلية التربية بجامعة الزقازيق", مجلة الإرشاد النفسي – كلية التربية – جامعة عين شمس, 2025
More
Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "التمرد الأكاديمي والاغتراب النفسي وعلاقتهما ببعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلاب الجامعة", مجلة الإرشاد النفسي، كلية التربية، جامعة عين شمس, 2025
More
Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "العوامل الستة للشخصية (نموذج هيكساكو) وعلاقتها بإعاقة الذات الأكاديمية لدى طلاب جامعة الزقازيق مرتفعي ومنخفضي تقدير الذات", المجلة العربية للقياس والتقويم, 2025
More
Department Related Publications
Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "تأثير اختلاف ترتیب مفردات الاختبار التحصيلي مرجعي المحك على معاملات الصعوبة والتمییز لمفردات الاختبار والأداء الأكاديمي وفق نظرية الاستجابة للمفردة لدى طلاب كلیة التربیة", جامعة بنها - كلية التربية, 2018
More
Mohamed Mostafa Abdelhamed Mohamed Elewa, "The Effect of Some Different Types of Learning within Training Programs in Terms of Self-Determination Theory of Motivation on Developing Self-Academic Identity and Academic Buoyancy and Decreasing of Mind Wandering among University Student", جامعة سوهاج - كلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021
More
Enas Mohamed Safwat Mostafa Mahmod Khreba, "استخدام أعضاء هيئة التدريس لمهارات التقويم الواقعي والعدالة الأكاديمية كما يدركها طلبة الجامعة مرتفعي ومنخفضي الأداء الأكاديمي", كلية التربية - جامعة بني سويف, 2017
More
Ihsan Shokry Attia Hegazy, "المرونة المعرفية وعلاقتها بتقرير الذات لدى العاديين وذوى صعوبات التعلم من تلاميذ الصف الثانى الاعدادى", الجمعية المصرية للدراسات النفسية, 2021
More
Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "مناهج البحث في العلوم الانسانية", دار الشروق- عمان, 2014
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف