ضبط الانتباه والإخفاق المعرفي لدى مرتفعي ومنخفضي قلق الاختبار من طلبة كلية التربية جامعة الزقازيق.

Faculty Education Year: 2018
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة دراسات تربوية ونفسية - كلية التربية جامعة الزقازيق مجلة دراسات تربوية ونفسية - كلية التربية جامعة الزقازيق Volume:
Keywords : , الانتباه والإخفاق المعرفي , مرتفعي ومنخفضي , الاختبار    
Abstract:
The Research aimed to study and identify the level of research variables among research sample as well as the detection of the impact of some demographic variables such as gender (male/female), academic year (first/forth) and the department(science/ art), the sample consisted of (541) students of the faculty eduction in Zagazig University. The researchers prepared the research instruments, and used appropriate statistical methods. The results show; the level of Attentional control was high among a group with low Test anxiety where as,it was low among a group with high Test anxiety .The results was also revealed that: The level of Cognitive failure was high among a group with high Test anxiety where as, it was low among a group with low Test anxiety. There were statistically significant differance at the level of (0.01) between students with high or low Test anxiety in Attentional control in faver of students with low Test anxiety. There were statistically significant differance at the level of (0.01) between students with high or low Test Anxiety in Cognitive failure in faver of students with high Test anxiety. There were no statistically significant effect at the level of (0.01 or 0.05) of gender (male/female), academic year (first/forth), the department (science/ art), and interactions of them on both of Attentional control and Cognitive failure.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "الإسهام النسبي للكفاءة الذاتية المدركة وتوجه الهدف في التنبؤ بالتشويش المعرفي والاتجاه نحو التعليم المدمج لدى طلاب كلية التربية بجامعة الزقازيق", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2022 More
  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "فاعلية الذات الإبداعية وبيئة التعلم الإبداعية كمنبئات بالحل الإبداعي للمشكلات لدى طلبة برنامج (STEM) بكليات التربية", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2023 More
  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "التعلم الإبداعي والصمود الأكاديمي لدي طلبة برامج (STEM) بكلية التربية بجامعة الزقازيق", مجلة الإرشاد النفسي – كلية التربية – جامعة عين شمس, 2025 More
  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "التمرد الأكاديمي والاغتراب النفسي وعلاقتهما ببعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلاب الجامعة", مجلة الإرشاد النفسي، كلية التربية، جامعة عين شمس, 2025 More
  • Basbousa Ahmed Gharib Liethy, "العوامل الستة للشخصية (نموذج هيكساكو) وعلاقتها بإعاقة الذات الأكاديمية لدى طلاب جامعة الزقازيق مرتفعي ومنخفضي تقدير الذات", المجلة العربية للقياس والتقويم, 2025 More

Department Related Publications

  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "The Correlation between Social Media Addiction and Life Satisfaction among University Students", Journal of Hunan University Natural Sciences, 2021 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "صعوبات التعلم وأثر التدخل المبكر والدمج التربوي لذوي الاحتياجات الخاصة", دار الكتاب الحديث, 2014 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "فاعلية برنامج تدريبي في تنمية مهارات التفكير للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم", كلية الآداب جامعة طنطا, 2015 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "نموذج الاستجابة للتدخل كبديل لمحك التباعد في تشخيص التلاميذ ذوي صعوبات التعلم", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2013 More
  • Adel Mohamed Mahmoud El Adl, "أثر نوع المهمة وطريقة قياس الذاكرة على كل من الاستدعاء والتعرف قصير وطويل الأمد", مجلة كلية تربية ـ جامعة الزقازيق, 1993 More
Tweet