نمط تقديم مستويات التوجيهات التكيفية في ضوء ظاهرة الثأثير العكسي للخبرة ببيئة تعلم ذكية وأثره على العبء المعرفي وتنمية مهارات برمجة قواعد البيانات لدى طلاب الحاسب الآلي

Faculty Specific Education Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: دراسات تربوية واجتماعية جامعة حلوان - كلية التربية Volume:
Keywords : , تقديم مستويات التوجيهات التكيفية , , ظاهرة الثأثير    
Abstract:
This current research aimed to reveal the effect of two types of providing adaptive guidance (fixed - flexible) in light of the phenomenon of the inverse effect of experience in the smart learning environment on reducing the cognitive load and developing some database programming skills among computer students. An experimental design with two experimental groups was used in this research. The research included an independent variable that had two types: levels of fixed adaptive guidance and levels of flexible adaptive guidance. The level of guidance is adjusted in light of the inverse effect of experience, such that the details of the guidance increase as the degree of experience of the student decreases, and vice versa, the details decrease as the experience decreases. The degree of experience increased and the level of guidance for one student changed in the smart environment. Learning may begin with low experience and then increase after learning some topics. This phenomenon is consistent with the theory of cognitive load. The research included two dependent variables: cognitive load and database programming skills. The basic research sample consisted of 60 third-level students in the computer program at the Faculty of Specific Education - Zagazig University. The results resulted in that the students of the second experimental group (which studied using flexible adaptive guidance) achieved better results than the first experimental group (which studied using the Fixed adaptive guidance) in reducing the cognitive load of students, while the first experimental group achieved better results than the second experimental group in both the cognitive and skill aspects of database programming skills. One of the most important recommendations of the research is the need to pay attention to designing smart environments based on levels of flexible adaptive guidance if the goal is to reduce the cognitive burden of students.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "استراتيجية التكرار المتباعد القائمة على البطاقات التعليمية المصورة (الرقمية/ المعززة) لتنمية بعض مفاهيم البرمجة والقابلية للإستخدام لدى الطلاب المعاقين سمعيًا", الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم, 2023 More
  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "أثر التفاعل بين نمط الفيديو القائم على التعلم المصغر (خطى/ تفاعلي) وأسلوب تقديمه (أسئلة ضمنية/ تلميحات) على تنمية بعض مهارات البرمجة كائنية التوجه لدى طلاب الحاسب الآلي", الجمعية المصرية لتکنولوجيا التعليم, 2022 More
  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "أثر مصدر الدعم (روبوت الدردشة التفاعلية-المعلم) بالمنصات التعليمية في تنمية بعض مهارات الجرافيک لدى الطلاب الصم بالمرحلة الجامعية", الجمعية الدولية للتعليم والتعلم الإلکتروني, 2022 More
  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "تصميم بيئة تعلم قائمة على التفاعل بين نمط المحفزات التعليمية وتوقيت تعزيز الأداء وقياس أثرها على تنمية مهارات برمجة الاختبارات الإلکترونية والدافعية للإنجاز لدى طلاب تکنولوجيا", مجلة کلية التربية النوعية-جامعة بورسعيد, 2021 More
  • Eman Gamal Elsayed Ghoniem, "Integrating Problem-Based Learning Into Blended Learning To Enhance Students’ Programming Skills", Journal of Positive School Psychology, 2022 More

Department Related Publications

  • Mohammed Abdelrahman Abedelmoneim , "العلاقة بين أنواع المنظمات التمهيدية وموقعها فى برامج الفيديو التعليمية ومستوى الاداء المهارى (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Samah Zaghlol Hassan Bakeer Hassan, "أثر أنماط التدريب الإلكتروني ( المباشر - المساند – المزيج ) على تنمية مهارات استخدام نظام (Blackboard) في التدريس لدى أعضاء هيئة التدريس في ضوء احتياجاتهم التدريبية", كلية التربية جامعة الازهر, 2019 More
  • Rehab Elsayed Ahmed Fouad Ahmed, "فعالية إستخدام الشبكات الاجتماعية فى تحسين آداء طلاب تكنولوجيا التعليم فى التربية العملية وخفض قلق التدريس لديهم", مجلة كلية التربية – جامعة بنها, 2016 More
Tweet