الاسهام النسبي لكل من الكفاءة الذاتية والتفاؤل في التنبؤ بالرفاهية النفسية لدى المعلمين في ضوء نموذج PERMA

Faculty Education Year: 2025
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية جامعة بورسعيد مجلة كلية التربية جامعة بورسعيد Volume:
Keywords : الاسهام النسبي , , الكفاءة الذاتية والتفاؤل , التنبؤ    
Abstract:
The current research aimed to identify the correlation between self-efficacy and optimism on psychological well-being among teachers,and to reveal the significance of differences among teachers in self-efficacy, optimism,and psychological well-being according to(gender and number of years of teaching experience).It also aimed to identify the possibility of predicting psychological well-being through both self-efficacy and optimism among teachers.To achieve this goal,the research sample included (228) male and female teachers from different schools,aged (29-48) years,(M=39.15&SD=13.7).The researcher used the self-efficacy scale prepared by (Schwarzer&Jerusalem,1995),translated and standardized by the researcher, as well as an optimism scale and a psychological well-being scale based on the PERMA model (prepared by the researcher).The research results showed the presence of statistically significant positive correlations between teachers' scores on the self-efficacy and optimism scales and their scores on the psychological well-being scale.The results also showed statistically significant differences between The average scores of male and female teachers on the self-efficacy scale,the optimism scale,and the psychological well-being scale were found across all dimensions in favor of teachers(except for the integration dimension).The results also showed that there were no statistically significant differences between the average scores of teachers on the study scales(self-efficacy, optimism as a whole,except for the flexibility in achieving goals and objectives dimension,and psychological well-being due to the number of years of experience.The results also showed that self-efficacy and optimism are predictors of psychological well-being among teachers.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "الضغوط المهنية وعلاقتها بمعنى الحياة لدى الأطباء", كلية التربية جامعة سوهاج, 2023 More
  • Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "الإسهام النسبي للمخططات المعرفية اللاتكيفية المبكرة وأنماط التعلُّق في التنبؤ بالالتزام الزواجي لدى المتزوجين", مجلة كلية التربية جامعة بنى سويف, 2024 More
  • Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "فعالية العلاج بالقبول والالتزام لخفض اضطراب النوموفوبيا فى تحسين الاندماج الجامعى لدى طلبة الجامعة", مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 2025 More
  • Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "نمذجة العلاقات السببية بين الاستراتيجيات المعرفية للتنظيم الانفعالى والشغف الأكاديمى واليقظة العقلية لدى طلبة الجامعة", مجلة كلية التربية جامعة بورسعيد, 2025 More
  • Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "الوصمة الاجتماعية الٌمدركة وعلاقتها بالاغتراب النفسى لدى طالبات الدراسات العٌليا المتأخرات زواجياً (دراسة سيكومترية – كلينيكية)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2024 More

Department Related Publications

  • Enas Ans elsayed, "فعالية برنامج إرشادي قائم على القصص لتنمية العلاقات الإيجابية مع الأقران لدى طفل الروضة", 2024 More
  • Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "The Effectiveness Of Using Certain Behavior Modification Styles In Enhancing The Daily Life Skills Among A Sample Of Intellectually Disabled Students", International Education & Research Journal [IERJ, 2016 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "جودة أداء مترجم لغة الإشارة من منظور طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع وعلاقتها بالأداء الأكاديمي لديهم", بمجلة كلية التربية– جامعة سوهاج, 2020 More
  • Safaa Ahmed Ahmed Agagah, "فعالية برنامج علاجي إنتقائي للحد من أعراض الوساوس والأفعال القهرية (دراسة حالة)", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2020 More
  • Rania AbdelAzim Mahmoud AbuZeid, "فعالية برنامج إرشادي قائم على هندسة الذات لتنمية المناعة النفسية لطلاب الجامعة", المجله التربويه لكلية التربية بسوهاج, 2022 More
Tweet