Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
نمذجة العلاقات السببية بين الاستراتيجيات المعرفية للتنظيم الانفعالى والشغف الأكاديمى واليقظة العقلية لدى طلبة الجامعة
Faculty
Education
Year:
2025
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة كلية التربية جامعة بورسعيد مجلة كلية التربية جامعة بورسعيد
Volume:
Keywords :
نمذجة العلاقات السببية , الاستراتيجيات المعرفية للتنظيم
Abstract:
This research aimed to examine the causal relationships between cognitive strategies for emotional regulation,academic passion and mindfulness among university students, and to verify the structural model that explains the direct and indirect effects between the variables. To achieve this goal,a total of (419) male and female university students at the Faculty of Education, Zagazig University (175 males, 244 females) completed scales of cognitive strategies for emotional regulation, academic passion and mindfulness.The results showed that the proposed path analysis model was consistent with the study sample data for the relationship between adaptive and maladaptive emotional regulation cognitive strategies as independent variables,academic passion(harmonic passion and obsessive passion)as mediating variables,and mindfulness as a dependent variable.There are statistically significant direct effects between adaptive emotional regulation strategies and both harmonious passion and obsessive compulsive passion,and there is a statistically significant direct effect between emotional regulation strategies and mindfulness, and there is a statistically significant direct effect between academic passion in its two dimensions and mindfulness, and there is no statistically significant direct effect between negative emotional regulation strategies and harmonious passion, while there is a statistically significant direct effect between negative emotional regulation strategies and obsessive passion, and there is a statistically significant indirect effect between positive emotional regulation strategies as an independent variable and mindfulness as a dependent variable through the variables of harmonious passion and obsessive passion together as mediating variables, while there is no statistically significant indirect effect between negative emotional regulation strategies as an independent variable and mindfulness as a dependent variable through the variables of harmonious passion and obsessive passion together as mediating variables among university students.
Author Related Publications
Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "الضغوط المهنية وعلاقتها بمعنى الحياة لدى الأطباء", كلية التربية جامعة سوهاج, 2023
More
Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "الإسهام النسبي للمخططات المعرفية اللاتكيفية المبكرة وأنماط التعلُّق في التنبؤ بالالتزام الزواجي لدى المتزوجين", مجلة كلية التربية جامعة بنى سويف, 2024
More
Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "فعالية العلاج بالقبول والالتزام لخفض اضطراب النوموفوبيا فى تحسين الاندماج الجامعى لدى طلبة الجامعة", مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 2025
More
Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "الاسهام النسبي لكل من الكفاءة الذاتية والتفاؤل في التنبؤ بالرفاهية النفسية لدى المعلمين في ضوء نموذج PERMA", مجلة كلية التربية جامعة بورسعيد, 2025
More
Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "الوصمة الاجتماعية الٌمدركة وعلاقتها بالاغتراب النفسى لدى طالبات الدراسات العٌليا المتأخرات زواجياً (دراسة سيكومترية – كلينيكية)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2024
More
Department Related Publications
Enas Ans elsayed, "فعالية برنامج إرشادي قائم على القصص لتنمية العلاقات الإيجابية مع الأقران لدى طفل الروضة", 2024
More
Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "The Effectiveness Of Using Certain Behavior Modification Styles In Enhancing The Daily Life Skills Among A Sample Of Intellectually Disabled Students", International Education & Research Journal [IERJ, 2016
More
Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "جودة أداء مترجم لغة الإشارة من منظور طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع وعلاقتها بالأداء الأكاديمي لديهم", بمجلة كلية التربية– جامعة سوهاج, 2020
More
Rania AbdelAzim Mahmoud AbuZeid, "فعالية برنامج إرشادي قائم على هندسة الذات لتنمية المناعة النفسية لطلاب الجامعة", المجله التربويه لكلية التربية بسوهاج, 2022
More
Rania AbdelAzim Mahmoud AbuZeid, "النموذج السببي للعلاقة بين الوفاء الوجودي والاحتراق الوظيفي والتنمر في بيئة العمل لدى المعلمين", مجله جامعه الفيوم للعلوم التربويه والنفسية, 2024
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف