فعالية العلاج بالقبول والالتزام لخفض اضطراب النوموفوبيا فى تحسين الاندماج الجامعى لدى طلبة الجامعة

Faculty Education Year: 2025
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية Volume:
Keywords : فعالية العلاج بالقبول والالتزام لخفض اضطراب    
Abstract:
This research aimed to identify the effectiveness of acceptance and commitment therapy to reduce nomophobia disorder and improve university Engagement among university students.To achieve this goal,the research was conducted on an experimental group of Zagazig University students with a high degree of nomophobia disorder,consisting of 9 students (5 females,4 males).Their ages ranged between (19-21) years,Mean=(20.7) years standard deviation=(4.140),and after applying the nomophobia disorder scale(prepared by Yildrim 2014,translated and codified by the researchers),the university Engagement scale (prepared by the researchers),and the program Acceptance and Commitment Therapy (prepared by the researchers).The results showed that there were statistically significant differences at the level of (0.05)between the average ranks of the scores of the pre- and post-measurements for the members of the experimental group on both the acceptance and action questionnaire and the two measures of nomophobia and university Engagement,and the presence of statistically significant differences at the level of (0.05) between the average ranks of the scores of the members of the experimental and control groups In the post-measurement for the benefit of the experimental group members,While there were no statistically significant differences between the average ranks of the scores of the post and follow-up measurements for the experimental group members on the acceptance and action questionnaire and the nomophobia disorder and university Engagement scales.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "الضغوط المهنية وعلاقتها بمعنى الحياة لدى الأطباء", كلية التربية جامعة سوهاج, 2023 More
  • Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "الإسهام النسبي للمخططات المعرفية اللاتكيفية المبكرة وأنماط التعلُّق في التنبؤ بالالتزام الزواجي لدى المتزوجين", مجلة كلية التربية جامعة بنى سويف, 2024 More
  • Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "نمذجة العلاقات السببية بين الاستراتيجيات المعرفية للتنظيم الانفعالى والشغف الأكاديمى واليقظة العقلية لدى طلبة الجامعة", مجلة كلية التربية جامعة بورسعيد, 2025 More
  • Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "الاسهام النسبي لكل من الكفاءة الذاتية والتفاؤل في التنبؤ بالرفاهية النفسية لدى المعلمين في ضوء نموذج PERMA", مجلة كلية التربية جامعة بورسعيد, 2025 More
  • Heba Mahmoud Elsayed Metwally Elsharawy, "الوصمة الاجتماعية الٌمدركة وعلاقتها بالاغتراب النفسى لدى طالبات الدراسات العٌليا المتأخرات زواجياً (دراسة سيكومترية – كلينيكية)", المجلة المصرية للدراسات النفسية, 2024 More

Department Related Publications

  • Enas Ans elsayed, "فعالية برنامج إرشادي قائم على القصص لتنمية العلاقات الإيجابية مع الأقران لدى طفل الروضة", 2024 More
  • Hisham Ibrahim Abdallah Mohammed, "The Effectiveness Of Using Certain Behavior Modification Styles In Enhancing The Daily Life Skills Among A Sample Of Intellectually Disabled Students", International Education & Research Journal [IERJ, 2016 More
  • Samah Saleh Mahmoud Mohammed, "جودة أداء مترجم لغة الإشارة من منظور طلاب الجامعة الصم وضعاف السمع وعلاقتها بالأداء الأكاديمي لديهم", بمجلة كلية التربية– جامعة سوهاج, 2020 More
  • Rania AbdelAzim Mahmoud AbuZeid, "فعالية برنامج إرشادي قائم على هندسة الذات لتنمية المناعة النفسية لطلاب الجامعة", المجله التربويه لكلية التربية بسوهاج, 2022 More
  • Rania AbdelAzim Mahmoud AbuZeid, "النموذج السببي للعلاقة بين الوفاء الوجودي والاحتراق الوظيفي والتنمر في بيئة العمل لدى المعلمين", مجله جامعه الفيوم للعلوم التربويه والنفسية, 2024 More
Tweet