Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
برنامج قائم على نموذج تصميم المحاكاة الحيوية لتنمية عقلية التفكير التصميمي لدى الطلاب معلمي العلوم بالتدريب الميداني وفاعليته في تنمية مهارات التفكير المستدام لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية
Faculty
Education
Year:
2025
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
المجلة المصرية للتربية العلمية الجمعية المصرية للتربية العلمية
Volume:
Keywords :
برنامج قائم , نموذج تصميم المحاكاة الحيوية
Abstract:
Abstract: The current research aimed to develop design thinking mindset and knowledge related to biomimicry and its applications among pre-service science teachers during field training through a proposed program on biomimicry and its applications in science education, based on Biomimicry Design Model, and Measuring its effectiveness in developing sustainable thinking skills among preparatory school students while teaching a science unit for first-year preparatory students in the first semester of the 2024/2025 academic year. Accordingly, a research sample of 85 third-year students from the Faculty of Education, Zagazig University, specializing in Biology, Chemistry, and Physics, was selected, along with a sample of 68 first-year preparatory school students, who were divided into an experimental group and a control group. The research tools included a Design Thinking Mindset Scale, a knowledge related to biomimicry and its applications Test, and a Sustainable Thinking Skills Test. The study adopted a quasi-experimental design, using a one-group pre-post test design for pre-service science teachers and a two-group pre-post test design for preparatory school students. The results indicated a statistically significant improvement (at the 0.01 level) in the post-test performance of the research group students compared to their pre-test performance in terms of developing design thinking mindset and knowledge related to biomimicry and its applications. Additionally, the results showed that the experimental group students outperformed both their pre-test scores and the control group students with a statistically significant difference (at the 0.01 level) in developing their sustainable thinking skills.
Author Related Publications
Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "فاعلية برنامج أنشطة مقترح قائم على الاستقصاء الشبكي WebQuests في خفض العبء المعرفي وتنمية التفكير التحليلي الناقد لدى طلبة التدريب الميداني تخصص العلوم بكلية التربية", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2020
More
Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "وحدة مقترحة في ضوء التنمية المستدامة والاقتصاد الأخضر لإكساب طلبة الشعب العلمية بكلية التربية بعض المفاهيم المرتبطة بالاقتصاد الأخضر والاتجاهات المستدامة", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2020
More
Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "برنامج تدريبي مقترح قائم على كفايات القرن الحادي والعشرين ورؤية مصر للتعليم 2030 لتنمية مهارات إدارة المعرفة ومعتقدات الكفاءة الذاتية لدى الطلبة معلمي العلوم بكلية التربية", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2022
More
Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "برنامج مقترح في التغير المناخي قائم على مدخل التعلم العميق النشط ADL لتصويب بعض التصورات الخطأ وتنمية متعة التعلم لدى طلبة الفرقة الأولى STEM بكلية التربية", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2022
More
Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "فاعلية تدريس برنامج مقترح في العلوم البيئية باستخدام بعض استراتيجيات التعلم الرقمي في تنمية مهارات التفكير المستقبلي والقابلية للتعلم الذاتي لدى طلاب شعبة البيولوجي بكلية التربية", كلية التربية - جامعة الفيوم, 2023
More
Department Related Publications
Fatma Ahmed Mohamed Elmaghreby, "The Effect of EFL Teaching Competences on the Achievement of the Secondary school students in the Light of the National Standards", Ain Shams University, 2008
More
Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية برنامج الكتروني مقترح في المستحدثات التكنولوجية لتنمية بعض الكفايات المهنية التكنولوجية لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2014
More
Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""تصور مقترح لتطوير التعليم الثانوي الصناعي في ضوء المستحدثات التكنولوجية الحديثة"", مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس - رابطة التربويين العرب, 2014
More
Essam Mohamed Abdou Mohamed Khattab, "فاعلية استخدام استراتيجية الاستقصاء الجماعى فى تنمية مهارات القراءة الإبداعية لدى طلاب الصف الأول الثانوى", كلية التربية جامعة عين شمس, 2015
More
Asmaa Mohamed Hassan Abdelmgied, "منظومة التربية العملية بكلية التربية جامعة الزقازيق الممارسات الحالية والتصور المقترح", رابطة التربويين العرب, 2012
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف