برنامج قائم على نموذج تصميم المحاكاة الحيوية لتنمية عقلية التفكير التصميمي لدى الطلاب معلمي العلوم بالتدريب الميداني وفاعليته في تنمية مهارات التفكير المستدام لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

Faculty Education Year: 2025
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة المصرية للتربية العلمية الجمعية المصرية للتربية العلمية Volume:
Keywords : برنامج قائم , نموذج تصميم المحاكاة الحيوية    
Abstract:
Abstract: The current research aimed to develop design thinking mindset and knowledge related to biomimicry and its applications among pre-service science teachers during field training through a proposed program on biomimicry and its applications in science education, based on Biomimicry Design Model, and Measuring its effectiveness in developing sustainable thinking skills among preparatory school students while teaching a science unit for first-year preparatory students in the first semester of the 2024/2025 academic year. Accordingly, a research sample of 85 third-year students from the Faculty of Education, Zagazig University, specializing in Biology, Chemistry, and Physics, was selected, along with a sample of 68 first-year preparatory school students, who were divided into an experimental group and a control group. The research tools included a Design Thinking Mindset Scale, a knowledge related to biomimicry and its applications Test, and a Sustainable Thinking Skills Test. The study adopted a quasi-experimental design, using a one-group pre-post test design for pre-service science teachers and a two-group pre-post test design for preparatory school students. The results indicated a statistically significant improvement (at the 0.01 level) in the post-test performance of the research group students compared to their pre-test performance in terms of developing design thinking mindset and knowledge related to biomimicry and its applications. Additionally, the results showed that the experimental group students outperformed both their pre-test scores and the control group students with a statistically significant difference (at the 0.01 level) in developing their sustainable thinking skills.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "فاعلية برنامج أنشطة مقترح قائم على الاستقصاء الشبكي WebQuests في خفض العبء المعرفي وتنمية التفكير التحليلي الناقد لدى طلبة التدريب الميداني تخصص العلوم بكلية التربية", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "وحدة مقترحة في ضوء التنمية المستدامة والاقتصاد الأخضر لإكساب طلبة الشعب العلمية بكلية التربية بعض المفاهيم المرتبطة بالاقتصاد الأخضر والاتجاهات المستدامة", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "برنامج تدريبي مقترح قائم على كفايات القرن الحادي والعشرين ورؤية مصر للتعليم 2030 لتنمية مهارات إدارة المعرفة ومعتقدات الكفاءة الذاتية لدى الطلبة معلمي العلوم بكلية التربية", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2022 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "برنامج مقترح في التغير المناخي قائم على مدخل التعلم العميق النشط ADL لتصويب بعض التصورات الخطأ وتنمية متعة التعلم لدى طلبة الفرقة الأولى STEM بكلية التربية", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2022 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "فاعلية تدريس برنامج مقترح في العلوم البيئية باستخدام بعض استراتيجيات التعلم الرقمي في تنمية مهارات التفكير المستقبلي والقابلية للتعلم الذاتي لدى طلاب شعبة البيولوجي بكلية التربية", كلية التربية - جامعة الفيوم, 2023 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية وحدة مقترحة في تنمية قيم العمل لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", دراسات عربية في التربية وعلم النفس - رابطة التربويين العرب, 2014 More
  • Asmaa Mohamed Hassan Abdelmgied, "فعالية تدريس العلوم باستراتيجية تفكير الأقران بصوت مسموع في حل المشكلات TAPPS في تنمية التفكير المنظومي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2017 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "تدريس العلوم باستخدام التعلم القائم على الاستبطان لتنمية التفكير التوليدى ودافعية الانجاز لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", مجلة التربية العلمية, 2016 More
  • Essam Mohamed Abdou Mohamed Khattab, "فـاعـليـة بـرنـامـج تــدريــبـي مـقـترح فــي تـنمـيـة كـفـايــات الـتقــويـم الأصيل لدى معلمي اللغة العربية بالمرحلة الابتدائية وأثره على اتجاهاتهم نحو استخدامه", كلية التربية جامعة عين شمس, 2019 More
  • Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "فاعلية برنامج مقترح في مهارات التدريس قائم على التعلم الخبراتى لتنمية مهارات التفكير البيني وبعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا"", كلية التربية- جامعة الفيوم, 2022 More
Tweet