Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
فاعلية تدريس برنامج مقترح في العلوم البيئية باستخدام بعض استراتيجيات التعلم الرقمي في تنمية مهارات التفكير المستقبلي والقابلية للتعلم الذاتي لدى طلاب شعبة البيولوجي بكلية التربية
Faculty
Education
Year:
2023
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
Authors:
Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية كلية التربية - جامعة الفيوم
Volume:
Keywords :
فاعلية تدريس برنامج مقترح , العلوم البيئية
Abstract:
The current research aimed to develop future thinking skills and Self-Directed Learning Readiness among biology department students, through the use of some digital learning strategies to teach a proposed program in environmental sciences, namely (blended learning model with flipped classrooms- Web Quests- digital mind maps), in light of that, a research sample was selected and divided into two groups, one of which was experimental (40) students from the Biology Department, and the other was control (40) students from the Chemistry Department in the third year of the Faculty of Education- Zagazig University, first semester of the academic year 2022-2023, the two research tools were future thinking test and Self-Directed Learning Readiness scale, the research relied on a quasi-experimental design with two groups, where the two research tools were applied to them first, and then the proposed program was taught to them, after completion, the two research tools were applied afterwards, the results indicated that the performance of the experimental group students in the post-application was superior to their performance in the pre-application and to the performance of the control group students with a statistically significant difference at the level of (0.01) in terms of developing future thinking and their Self-Directed Learning Readiness, the results also revealed the effectiveness of teaching the proposed program in environmental sciences using some digital learning strategies in developing future thinking and Self-Directed Learning Readiness among the students of the experimental group, in the light of the research results, some educational recommendations and research proposals were presented.
Author Related Publications
Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "فاعلية برنامج أنشطة مقترح قائم على الاستقصاء الشبكي WebQuests في خفض العبء المعرفي وتنمية التفكير التحليلي الناقد لدى طلبة التدريب الميداني تخصص العلوم بكلية التربية", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2020
More
Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "وحدة مقترحة في ضوء التنمية المستدامة والاقتصاد الأخضر لإكساب طلبة الشعب العلمية بكلية التربية بعض المفاهيم المرتبطة بالاقتصاد الأخضر والاتجاهات المستدامة", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2020
More
Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "برنامج تدريبي مقترح قائم على كفايات القرن الحادي والعشرين ورؤية مصر للتعليم 2030 لتنمية مهارات إدارة المعرفة ومعتقدات الكفاءة الذاتية لدى الطلبة معلمي العلوم بكلية التربية", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2022
More
Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "برنامج مقترح في التغير المناخي قائم على مدخل التعلم العميق النشط ADL لتصويب بعض التصورات الخطأ وتنمية متعة التعلم لدى طلبة الفرقة الأولى STEM بكلية التربية", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2022
More
Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "برنامج تدريبي قائم على نموذج مساعد التعلم LA لتنمية الممارسات التأملية وتحسين العقلية النامية لدى طلاب الشعب العلمية STEM بكلية التربية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2023
More
Department Related Publications
Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية وحدة مقترحة في تنمية قيم العمل لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", دراسات عربية في التربية وعلم النفس - رابطة التربويين العرب, 2014
More
Essam Mohamed Abdou Mohamed Khattab, "فـاعـليـة بـرنـامـج تــدريــبـي مـقـترح فــي تـنمـيـة كـفـايــات الـتقــويـم الأصيل لدى معلمي اللغة العربية بالمرحلة الابتدائية وأثره على اتجاهاتهم نحو استخدامه", كلية التربية جامعة عين شمس, 2019
More
Nariman Gomaa Ismail Ibrahiem, "فاعلية برنامج مقترح في مهارات التدريس قائم على التعلم الخبراتى لتنمية مهارات التفكير البيني وبعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا"", كلية التربية- جامعة الفيوم, 2022
More
Haba abdallah mohmed eid, "A Reader Response Theory and story grammar Approach based program to develop faculty of Education EFL student teachers, Aesthetic Reading", Turkish Journal of physiotherapy and Rehabilitation, 2021
More
Lobna Nabil Abdehafez Ibrahiem, "" فاعلية وحدة تعليمية مقترحة فى الجغرافيا وفقًا لمصفوفة هيس للدقة المعرفية لتنمية القدرة على التفكير العملى الجغرافى وقوة السيطرة المعرفية لدى طلاب الصف الأول الثانوى "", كلية التربية-جامعة الفيوم, 2022
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف