برنامج مقترح في التغير المناخي قائم على مدخل التعلم العميق النشط ADL لتصويب بعض التصورات الخطأ وتنمية متعة التعلم لدى طلبة الفرقة الأولى STEM بكلية التربية

Faculty Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة التربوية لكلية التربية بسوهاج كلية التربية - جامعة سوهاج Volume:
Keywords : برنامج مقترح , التغير المناخي قائم , مدخل    
Abstract:
The current research aimed to correct some of the misconceptions related to climate change and to develop the Learning Enjoyment among students of the first year STEM at the College of Education, and in order to achieve this, a program in climate change was proposed based on Active Deep Learning Approach, and in light of that a research group was selected consisting of (31 ) male and female students from the two divisions (Biology - Chemistry) of the first year STEM at the Faculty of Education - Zagazig University, the second semester of the academic year 2021-2022. The two research tools were (Misconceptions related to climate change test, and the Learning Enjoyment scale). The research relied on the quasi-experimental design with a single group, where the two research tools were applied to the research group first, then the proposed program was presented to the group, and after completion, the two research tools were applied afterwards. The results indicated that the students of the research group excelled in the post application over the tribal application with a statistically significant difference at the level (0.01) in terms of correcting Misconceptions related to climate change and developing their learning Enjoyment. The results also showed the effectiveness of the proposed program in correcting Misconceptions related to climate change and developing the learning Enjoyment. The research presented its recommendations and suggestions in the light of the results that have been reached, including the interest in training teachers before and during service to use the active deep learning approach to help them correct their wrong perceptions, and interest in creating happiness and pleasure for learners while learning science.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "فاعلية برنامج أنشطة مقترح قائم على الاستقصاء الشبكي WebQuests في خفض العبء المعرفي وتنمية التفكير التحليلي الناقد لدى طلبة التدريب الميداني تخصص العلوم بكلية التربية", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "وحدة مقترحة في ضوء التنمية المستدامة والاقتصاد الأخضر لإكساب طلبة الشعب العلمية بكلية التربية بعض المفاهيم المرتبطة بالاقتصاد الأخضر والاتجاهات المستدامة", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "برنامج تدريبي مقترح قائم على كفايات القرن الحادي والعشرين ورؤية مصر للتعليم 2030 لتنمية مهارات إدارة المعرفة ومعتقدات الكفاءة الذاتية لدى الطلبة معلمي العلوم بكلية التربية", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2022 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "فاعلية تدريس برنامج مقترح في العلوم البيئية باستخدام بعض استراتيجيات التعلم الرقمي في تنمية مهارات التفكير المستقبلي والقابلية للتعلم الذاتي لدى طلاب شعبة البيولوجي بكلية التربية", كلية التربية - جامعة الفيوم, 2023 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "برنامج تدريبي قائم على نموذج مساعد التعلم LA لتنمية الممارسات التأملية وتحسين العقلية النامية لدى طلاب الشعب العلمية STEM بكلية التربية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2023 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "المدخل الجدلى التجريبيى لتنمية التفكير المتشعب والمهارات العملية فى العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", محلة التربية العلمية, 2017 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "فاعلية النمذجة لتدريس الفيزياء فى تنمية مهارات التفكير المنظومى والتحصيل لدى طلاب الصف الأول الثانوى.", مجلة التربية العلمية, 2013 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "التنظيم الذاتى فى تدريس العلوم لتنمية الحل الابداعى للمشكلات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", مجلة دراسات فى المناهج وطرق التدريس, 2013 More
  • Rania Mohamed Ibrahim Mohamed, "فاعلية استخدام استراتيجية REACT في تنمية مهارات التفكير المستقبلي ودافعية الإنجاز الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي", كلية التربية- جامعة بنها, 2019 More
Tweet