برنامج تدريبي مقترح قائم على كفايات القرن الحادي والعشرين ورؤية مصر للتعليم 2030 لتنمية مهارات إدارة المعرفة ومعتقدات الكفاءة الذاتية لدى الطلبة معلمي العلوم بكلية التربية

Faculty Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة التربوية لكلية التربية بسوهاج كلية التربية - جامعة سوهاج Volume:
Keywords : برنامج تدريبي مقترح قائم , كفايات القرن    
Abstract:
The current research aimed to develop some knowledge management skills and self-efficacy beliefs among student teachers at the College of Education, in order to achieve that, a training program was proposed based on the 21st Century Competencies and Egypt Vision 2030 for Education. In light of this, a research group consisting of (40) male and female students was selected from the two divisions (Biology - Chemistry) in the third year of the Faculty of Education - Zagazig University for the second semester. For the academic year 2021-2022, the two research tools were represented in the gradual performance scale for knowledge management skills, which consisted of five skills represented in (identifying knowledge - storing knowledge - applying knowledge - spreading and sharing knowledge - evaluating knowledge), and the self-efficacy scale that consisted of four dimensions, It was represented in (classroom management efficacy- Student Engagement Efficacy - Instructional Practices Efficacy - Using Technology Efficacy). The two search tools were applied remotely, SPSS. Ver. 27 program was used To process the data, used the Paired sample t-test, and calculate the effect size of the experimental treatment. the results indicated that the students of the research group excelled in the post application over the tribal application with a statistically significant difference at the level (0.01) in terms of developing both knowledge management skills and Self-efficacy beliefs, and it also resulted in the effectiveness of the proposed training program in developing specific knowledge management skills and self-efficacy beliefs. The research presented its recommendations and proposals in light of the results reached, including the need to pay attention to university education based on modern trends such as the 21st Century Competencies and Egypt Vision 2030 for Education.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "فاعلية برنامج أنشطة مقترح قائم على الاستقصاء الشبكي WebQuests في خفض العبء المعرفي وتنمية التفكير التحليلي الناقد لدى طلبة التدريب الميداني تخصص العلوم بكلية التربية", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "وحدة مقترحة في ضوء التنمية المستدامة والاقتصاد الأخضر لإكساب طلبة الشعب العلمية بكلية التربية بعض المفاهيم المرتبطة بالاقتصاد الأخضر والاتجاهات المستدامة", كلية التربية- جامعة الزقازيق, 2020 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "برنامج مقترح في التغير المناخي قائم على مدخل التعلم العميق النشط ADL لتصويب بعض التصورات الخطأ وتنمية متعة التعلم لدى طلبة الفرقة الأولى STEM بكلية التربية", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2022 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "فاعلية تدريس برنامج مقترح في العلوم البيئية باستخدام بعض استراتيجيات التعلم الرقمي في تنمية مهارات التفكير المستقبلي والقابلية للتعلم الذاتي لدى طلاب شعبة البيولوجي بكلية التربية", كلية التربية - جامعة الفيوم, 2023 More
  • Fawkia Ragab Abdelaziz Soliman, "برنامج تدريبي قائم على نموذج مساعد التعلم LA لتنمية الممارسات التأملية وتحسين العقلية النامية لدى طلاب الشعب العلمية STEM بكلية التربية", الجمعية المصرية للتربية العلمية, 2023 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية وحدة مقترحة في تنمية قيم العمل لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", دراسات عربية في التربية وعلم النفس - رابطة التربويين العرب, 2014 More
  • Enas AbdelMaksoud Tohamy Diab, "The Effectiveness of a Training Program to Develop Blended Learning Skills and Achievement Motivation of In-Service Geography Teachers", مجلة التربية ببنها, 2012 More
  • Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "تدريس العلوم باستخدام التعلم القائم على الاستبطان لتنمية التفكير التوليدى ودافعية الانجاز لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية", مجلة التربية العلمية, 2016 More
  • Mai Mostafa Mohamed Youns, "فاعلية برنامج قائم على مدخل المواقف الحياتية لتدريس الفلسفة فى تنمية الوعى ببعض القضايا الفلسفية المعاصرة لدى طلبة المرحلة الثانوية", مجلة كلية التربية جامعة بنها, 2017 More
  • Attia Abdelmaksoud Yusef, "أثر برنامج تدريبي في تنمية بعض المهارات اللغوية اللازمة لكتابة الأوراق البـحثية لدى طلاب كليـــــات التربـــــية بســــلطنة عمان", مجلة دراسات فى المناهج وطرق التدريس, 2003 More
Tweet