تخطيط التعاقب للقيادات الأكاديمية بمؤسسات التعليم العالي في كل من كندا واستراليا وإمكان الإفادة منها في مصر

Faculty Education Year: 2022
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية - جامعة عين شمس كلية التربية - جامعة عين شمس Volume:
Keywords : تخطيط التعاقب للقيادات الأكاديمية بمؤسسات التعليم    
Abstract:
The aim of the research is to suggest procedures to plan the academic succession for leaders in the higher education institutions in Egypt based on the comparative and theoretical studies in both Canada and Australia. The researcher used the comparative method which is suitable for the nature of the study. The researcher reached some results, i.e. 1- start planning succession in companies belonging to families to handle the issue of inheriting its ownership. 2- the plans of leadership succession can be designed to suit the needs of every institution separately. 3- The leadership succession is an applied process in higher education institutions to keep the effective leadership during transitional periods. 4- The leadership succession plans are put in accordance the inclusive strategy of the institution, the leadership succession planning should suits with the strategic and functional plans and with the work plans related to the institution. 5- There are training programs dedicated to leadership succession to build future leaders i.e developing the needed leadership skills to achieve the strategic aims of the institution. 6- The Canadian higher education institutions has published the culture of starting thinking in the academic succession resulted in improving the employers performance and reforms. 7- The Canadian universities are committing to select leaders and keeping them from all backgrounds to serve their tasks. 8- Australia is witness high levels of retiring of employers in main and critical positions, retiring is considering a little model of the general retiring swell rate that threat losing the institutional knowledge across the community.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "تحسين الصورة الذهنية التنظيمية لتعزيز التنافسية العالمية للجامعات المصرية في ضوء الابتكار الرقمي", كلية التربية - جامعة بني سويف, 2025 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "سياسات قبول الطلبة بالتعليم الجامعي وعلاقتها بالاستقلال الذاتي للجامعات دراسة مقارنة في كل من فنلندا واليابان ومصر", كلية التربية بالاسماعيلية - جامعة قناة السويس, 2017 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "دراسة مقارنة لآليات تحقيق الرفاهية التعليمية في كل من كوريا الجنوبية والسويد وإمكان الإفادة منها في مصر", كلية التربية - جامعة عين شمس, 2020 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "دراسة مقارنة لتسويق الملكية الفكرية ببعض الجامعات الأجنبية وإمكان الإفادة منها في الجامعات المصرية", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والدولية, 2024 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "تصور مقترح لتعزيز الاستدامة المؤسسية للجامعات المصرية في ضوء التهجين التنظيمي", كلية التربية - جامعة حلوان, 2025 More

Department Related Publications

  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "Review of the book Educational reform in Egyptian primary schools since the 1990s: A study of the political values and behavior of sixth grade students by N. M. Sika,", Comparative Education Review, 2012 More
  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "The learning needs of novice teachers in the United Arab Emirates", Journal of Education for Teaching, 2012 More
  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "Reshaping the attitudes of university students toward private sector employment", UAEU Innovation Conference, 2015 More
  • Ahmed Negmeldien Ahmed Ali Aedarose, "إدارة التربية الخاصة في كلٍ من ولاية أونتاريو الكندية وولاية فيكتوريا الأُسترالية وإمكان الإفادة منهما في مصر", الزقازيق, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مدارس المختبر في كلٍّ من الولايات المتحدة الأمريكية وكندا وإمكان الإفادة منها في مصر", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2021 More
Tweet