دراسة مقارنة لآليات تحقيق الرفاهية التعليمية في كل من كوريا الجنوبية والسويد وإمكان الإفادة منها في مصر

Faculty Education Year: 2020
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية - جامعة عين شمس كلية التربية - جامعة عين شمس Volume:
Keywords : دراسة مقارنة لآليات تحقيق الرفاهية التعليمية    
Abstract:
The research aimed to develop some suggested procedures to achieve the educational welfare aspects in Egypt in light of the experience of South Korea and Sweden, the researcher used the comparative method because it is suitable for the study nature and reached some results, i.e. 1- South Korea has applied all the goals of educational for all such as early childhood care, dissemination of primary educational, lifelong educational, adult literacy, sexual equality in educational and the educational quality. 2- South Korea has achieved and applied the nine-year free compulsory primary educational and was able to achieve this system in A three-year secondary educational also. 3- The growth in technological knowledge and its use in education leads to increase both efficiency and effectiveness in the educational process. 4- South Korea has invested large amount of its budget in education through A plan of value adding taxing and increasing revenue. 5- The school independence and the decentralization of education are tools that can be used to improve the quality of education and achieve its welfare. 6- The pre-school stage in Sweden isn't compulsory with that almost all children enroll in it. 7- Education in Sweden is free, except the pre-school stage and higher education which are partly funded from the government. Students and their parents don't pay any fees neither for educational materials, school meals, health care services nor school transportation. 8- The institutions of higher education in public sector in Sweden are self-managing and autonomous. 9- The Sweden education system is decentralize, as the government share responsibilities with the ministry of education and research and three independent local agencies which are established By legislation according to the education law.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "تحسين الصورة الذهنية التنظيمية لتعزيز التنافسية العالمية للجامعات المصرية في ضوء الابتكار الرقمي", كلية التربية - جامعة بني سويف, 2025 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "سياسات قبول الطلبة بالتعليم الجامعي وعلاقتها بالاستقلال الذاتي للجامعات دراسة مقارنة في كل من فنلندا واليابان ومصر", كلية التربية بالاسماعيلية - جامعة قناة السويس, 2017 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "تخطيط التعاقب للقيادات الأكاديمية بمؤسسات التعليم العالي في كل من كندا واستراليا وإمكان الإفادة منها في مصر", كلية التربية - جامعة عين شمس, 2022 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "دراسة مقارنة لتسويق الملكية الفكرية ببعض الجامعات الأجنبية وإمكان الإفادة منها في الجامعات المصرية", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والدولية, 2024 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "تصور مقترح لتعزيز الاستدامة المؤسسية للجامعات المصرية في ضوء التهجين التنظيمي", كلية التربية - جامعة حلوان, 2025 More

Department Related Publications

  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مؤشر التعلم المركب لقياس التعلم مدى الحياة فى كندا وإمكانية الإفادة منه فى مصر", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "دراسة مقارنة لمجتمعات الممارسة في جامعات بعض الدول الأجنبية وإمكانية الإفادة منها في مصر.", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2020 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "المدارس الجاذبة وتطبيقاتها في التعليم الثانوي في بعض الولايات المتحدة الأمريكية وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية بجامعة سوهاج, 2020 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "ممارسات التربية الخاصة للأطفال الذين يعانون من اضطرابات طيف التوحد في المملكة المتحدة ومصر: دراسة مقارنة", المؤسسة الدولية لآفاق المستقبل, 2021 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "دراسة مقارنة لتطبيقات التعليم عبر الوطني في جامعات كل من الصين و استراليا وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2021 More
Tweet