سياسات قبول الطلبة بالتعليم الجامعي وعلاقتها بالاستقلال الذاتي للجامعات دراسة مقارنة في كل من فنلندا واليابان ومصر

Faculty Education Year: 2017
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية بالإسماعيلية كلية التربية بالاسماعيلية - جامعة قناة السويس Volume:
Keywords : سياسات قبول الطلبة بالتعليم الجامعي وعلاقتها    
Abstract:
The goal of the research is to propose mechanisms to activate the Egyptian universities' self-independence that reflects positively on developing the policies of accepting students at the Egyptian universities through the comparative study in Finland, Japan and Egypt, according to the nature of the Egyptian society. The researcher used George Bereday approach in comparative educational studies. She concluded some results such as: 1- Self-independence delegate the authority to the university related to the number of entered students in addition to their authority in designing entrance examinations. 2- Giving independence to the universities in Finland and Japan to select standards and numbers of entered students at every university according to what is suitable. 3- The Egyptian universities suffer from non self-independence as the Supreme Council of Universities intervenes in all internal universities affairs. The research resulted in some suggested mechanisms such as: Giving the Egyptian universities liberty in drafting their internal regulations at the level of the university, colleges or departments, through clear regulations and laws related to academic, administrational and financial independence of universities - Considering the determination of accepting students in higher education one of the internal affairs of the university which doing freely without any interfere from any external body.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "تحسين الصورة الذهنية التنظيمية لتعزيز التنافسية العالمية للجامعات المصرية في ضوء الابتكار الرقمي", كلية التربية - جامعة بني سويف, 2025 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "دراسة مقارنة لآليات تحقيق الرفاهية التعليمية في كل من كوريا الجنوبية والسويد وإمكان الإفادة منها في مصر", كلية التربية - جامعة عين شمس, 2020 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "تخطيط التعاقب للقيادات الأكاديمية بمؤسسات التعليم العالي في كل من كندا واستراليا وإمكان الإفادة منها في مصر", كلية التربية - جامعة عين شمس, 2022 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "دراسة مقارنة لتسويق الملكية الفكرية ببعض الجامعات الأجنبية وإمكان الإفادة منها في الجامعات المصرية", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والدولية, 2024 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "تصور مقترح لتعزيز الاستدامة المؤسسية للجامعات المصرية في ضوء التهجين التنظيمي", كلية التربية - جامعة حلوان, 2025 More

Department Related Publications

  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مؤشر التعلم المركب لقياس التعلم مدى الحياة فى كندا وإمكانية الإفادة منه فى مصر", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "دراسة مقارنة لمجتمعات الممارسة في جامعات بعض الدول الأجنبية وإمكانية الإفادة منها في مصر.", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2020 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "المدارس الجاذبة وتطبيقاتها في التعليم الثانوي في بعض الولايات المتحدة الأمريكية وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية بجامعة سوهاج, 2020 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "ممارسات التربية الخاصة للأطفال الذين يعانون من اضطرابات طيف التوحد في المملكة المتحدة ومصر: دراسة مقارنة", المؤسسة الدولية لآفاق المستقبل, 2021 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "دراسة مقارنة لتطبيقات التعليم عبر الوطني في جامعات كل من الصين و استراليا وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2021 More
Tweet