سياسات قبول الطلبة بالتعليم الجامعي وعلاقتها بالاستقلال الذاتي للجامعات دراسة مقارنة في كل من فنلندا واليابان ومصر

Faculty Education Year: 2017
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية بالإسماعيلية كلية التربية بالاسماعيلية - جامعة قناة السويس Volume:
Keywords : سياسات قبول الطلبة بالتعليم الجامعي وعلاقتها    
Abstract:
The goal of the research is to propose mechanisms to activate the Egyptian universities' self-independence that reflects positively on developing the policies of accepting students at the Egyptian universities through the comparative study in Finland, Japan and Egypt, according to the nature of the Egyptian society. The researcher used George Bereday approach in comparative educational studies. She concluded some results such as: 1- Self-independence delegate the authority to the university related to the number of entered students in addition to their authority in designing entrance examinations. 2- Giving independence to the universities in Finland and Japan to select standards and numbers of entered students at every university according to what is suitable. 3- The Egyptian universities suffer from non self-independence as the Supreme Council of Universities intervenes in all internal universities affairs. The research resulted in some suggested mechanisms such as: Giving the Egyptian universities liberty in drafting their internal regulations at the level of the university, colleges or departments, through clear regulations and laws related to academic, administrational and financial independence of universities - Considering the determination of accepting students in higher education one of the internal affairs of the university which doing freely without any interfere from any external body.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "تحسين الصورة الذهنية التنظيمية لتعزيز التنافسية العالمية للجامعات المصرية في ضوء الابتكار الرقمي", كلية التربية - جامعة بني سويف, 2025 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "دراسة مقارنة لآليات تحقيق الرفاهية التعليمية في كل من كوريا الجنوبية والسويد وإمكان الإفادة منها في مصر", كلية التربية - جامعة عين شمس, 2020 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "تخطيط التعاقب للقيادات الأكاديمية بمؤسسات التعليم العالي في كل من كندا واستراليا وإمكان الإفادة منها في مصر", كلية التربية - جامعة عين شمس, 2022 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "دراسة مقارنة لتسويق الملكية الفكرية ببعض الجامعات الأجنبية وإمكان الإفادة منها في الجامعات المصرية", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والدولية, 2024 More
  • Eman Ahmed Hassan Mohamed Hamam, "تصور مقترح لتعزيز الاستدامة المؤسسية للجامعات المصرية في ضوء التهجين التنظيمي", كلية التربية - جامعة حلوان, 2025 More

Department Related Publications

  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "Review of the book Educational reform in Egyptian primary schools since the 1990s: A study of the political values and behavior of sixth grade students by N. M. Sika,", Comparative Education Review, 2012 More
  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "The learning needs of novice teachers in the United Arab Emirates", Journal of Education for Teaching, 2012 More
  • Ali Saied Ali Ibrahiem, "Reshaping the attitudes of university students toward private sector employment", UAEU Innovation Conference, 2015 More
  • Ahmed Negmeldien Ahmed Ali Aedarose, "إدارة التربية الخاصة في كلٍ من ولاية أونتاريو الكندية وولاية فيكتوريا الأُسترالية وإمكان الإفادة منهما في مصر", الزقازيق, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مدارس المختبر في كلٍّ من الولايات المتحدة الأمريكية وكندا وإمكان الإفادة منها في مصر", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2021 More
Tweet