برنامج قائم على الرحلات الميدانية والمعرفية لتنمية الذكاء الطبيعى لدى طفل الروضة

Faculty Early childhood education Year: 2021
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة العلمية لكلية التربية للطفولة المبكرة -جامعة المنصورة كلية التربية للطفولة المبكرة -جامعة المنصورة Volume:
Keywords : برنامج قائم , الرحلات الميدانية والمعرفية لتنمية    
Abstract:
The research aims to develop the natural intelligence of kindergarten children by using field and cognitive trips. The research sample consisted of (60) boys and girls whose ages ranged from (5-6) years. It was divided into two groups, the experimental group (30) boys and girls, and the control group (30) boys and girls, and the experimental method was used, and the research tools were determined in the colored progressive matrices test by John Raven (Codification / Emad Ahmed Hassan, 2016), a survey form to determine the natural intelligence skills suitable for kindergarten children. (Prepared by the researcher), the electronic natural intelligence scale for kindergarten children. (prepared by the researcher), children's behavior observation card about natural intelligence (prepared by the researcher), and a program based on field and cognitive trips to develop natural intelligence among kindergarten children (prepared by the researcher). The results revealed that the program based on field and cognitive trips had a positive impact on the development of The natural intelligence of a kindergarten child
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Sahar Atif Abdul Qadir, "فاعلية كتاب الكترونى بتقنية الواقع المعزز لتنمية مهارات الإدراك السمعى والبصرى لدى أطفال الروضة المعرضين لخطر صعوبات التعلم", كلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة المنصورة, 2024 More
  • Sahar Atif Abdul Qadir, "فاعلية استخدام القصص الالكترونية فى تنمية بعض المفاهيم المرتبطة بثقافات الشعوب العربية لدى طفل الروضة", كلية التربية للطفولة المبكرة -جامعة بورسعيد, 2020 More
  • Sahar Atif Abdul Qadir, "فاعلية برنامج باستخدام إستراتيجية السقالات التعليمية لتنمية بعض مفاهيم علوم الحياة وعمليات العلم الأساسية لدى طفل الروضة", كلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة بورسعيد, 2022 More
  • Sahar Atif Abdul Qadir, "فعالية برنامج باستخدام استراتيجية المحطات التعليمية التفاعلية لتنمية بعض المفاهيم التاريخية ومهارات التفكير الناقد لدى طفل الروضة", كلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة اسيوط, 2022 More
  • Sahar Atif Abdul Qadir, "فاعلية الجولات الافتراضية باستخدام تطبيقات جوجل الرقمية لتنمية الوعي السياحي ومهارات التعلم الذاتي لدى طفل الروضة", كلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة المنيا, 2024 More

Department Related Publications

  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فاعلية استخدام الألعاب التعليمية لتنمية بعض مهارات ما قبل الحساب لأطفال الروضة فى ضوء منهج منتسورى", مجلة دراسات الطفولة كلية الدراسات العليا للطفولة جامعة عين شمس, 2022 More
  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فعالية برنامج قائم على السقالات التعليمية في تنمية المهارات الحياتية لدى طفل الروضة في ضوء منهج 2.0", مجلة التربية وثقافة الطفل كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا, 2019 More
  • Lamiaa Ahmed Mohamed Elsagheer, "فاعلية الأنشطة المسرحية في تنمية بعض مهارات حماية الذات لدى أطفال الروضة "دراسة شبه تجريبية"", مجلة التربية وثقافة الطفل كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا, 2020 More
  • Heba Salah Salem Abdelwahab, "مدى ممارسة الجدارات القيادية لمديري رياض الأطفال في ضوء الرشاقة التنظيمية من وجهه نظر المعلمات", مجلة الطفولة والتربية، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة الإسكندرية, 2022 More
Tweet