تطوير إدارة الابتكار الإستراتيجي بالجامعات المصرية: تصور مقترح

Faculty Education Year: 2025
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة الإدارة التربوية الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية Volume:
Keywords : تطوير إدارة الابتكار الإستراتيجي بالجامعات المصرية:    
Abstract:
Universities face many challenges and competitive pressures surrounding them due to the rapid changes in the educational and technological environment; which requires universities to radically change the current educational services and programs with innovative services and programs that are compatible with the changes in the educational and technological environment and are in line with the changing requirements of the labor market, by adding and developing new and innovative features to the educational programs and services provided by the university in a way that achieves the requirements, expectations and needs of beneficiaries and ensures that the university maintains a distinguished strategic competitive position among other universities in light of the intense competition. Here, the importance of the need to manage strategic innovation emerges to maintain a balance between creativity and the stability of the university’s organizational environment, which generates strategic innovation, new innovative ideas and knowledge become a reality that can be applied and benefited from. In the context of this research, Strategic innovation management for universities is defined as: an administrative approach based on a set of integrated practices carried out by the university administration in order to optimally invest the resources and dynamic and technological capabilities available at the university through new proactive strategies and methods that enable it to generate creative ideas, absorb them and invest them to develop its services and programs and present them in an innovative way to increase its chances of survival and continuity to confront the continuous and successive changes in the external environment and respond to them successfully in a way that ensures the university maintains its sustainable competitive advantage. The research was limited to a number of areas of strategic innovation management practices that help universities implement them, which are: the area of the university’s absorptive capacity, the area of the university’s proactive direction, and the area of university leadership support. So, this research aimed to introduce a suggested proposal to Develope the practices of strategic innovation management in Egyptian universities. The research has depended on the descriptive method. The opinions of some education experts were surveyed regarding the suggested proposal to Develope the practices of strategic innovation management in Egyptian universities. A final copy of the suggested proposal was developed after applying the experts’ suggestions. The suggested proposal included four pivots: the theoretical and local premises for the proposal, the components of the suggested proposal, the requirements for its implementation, the difficulties of its implementation and the ways to overcome them.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "جامعات الشركات و تلبية متطلبات سوق العمل فى كل من الهند وروسيا والولايات المتحدة الأمريكية وإمكانية الإفادة منها فى مصر", مجلة التربية المقارنة والدولية، مجلة علمية متخصصة تصدرها الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية .جامعة عين شمس, 2016 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "آليات تمكين المعلمين فى جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات بعض الدول", مجلة التربية المقارنة والدولية، مجلة علمية متخصصة تصدرها الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية . جامعة عين شمس, 2018 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "العقد النفسى كمدخل لتفعيل الهوية التنظيمية لدى أعضاء هيئة التدريس (دراسة تطبيقية على جامعة الزقازيق)", مجلة دراسات تربوية واجتماعية، كلية التربية جامعة حلوان, 2019 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "إدارة الذكاء التنافسي كآلية استراتيجية لتحقيق الميزة التنافسية المستدامة بالجامعات المصرية ومواجهة تحديات فيروس كورونا (covid 19)", جامعة سوهاج، کلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "تفعيل الممارسات القيادية الداعمة لحشد الطاقة التنظيمية بالمدارس الثانوية العامة في مصر (سيناريوهات مقترحة)", جامعة عين شمس، کلية التربية, 2021 More

Department Related Publications

  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مؤشر التعلم المركب لقياس التعلم مدى الحياة فى كندا وإمكانية الإفادة منه فى مصر", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "دراسة مقارنة لمجتمعات الممارسة في جامعات بعض الدول الأجنبية وإمكانية الإفادة منها في مصر.", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2020 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "المدارس الجاذبة وتطبيقاتها في التعليم الثانوي في بعض الولايات المتحدة الأمريكية وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية بجامعة سوهاج, 2020 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "ممارسات التربية الخاصة للأطفال الذين يعانون من اضطرابات طيف التوحد في المملكة المتحدة ومصر: دراسة مقارنة", المؤسسة الدولية لآفاق المستقبل, 2021 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "دراسة مقارنة لتطبيقات التعليم عبر الوطني في جامعات كل من الصين و استراليا وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2021 More
Tweet