تفعيل ممارسات الارتجال التنظيمي لدي القيادات بجامعة الزقازيق على ضوء مدخل القدرات التنظيمية الديناميكية

Faculty Education Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: مجلة کلية التربية . بني سويف جامعة بني سويف، کلية التربية Volume:
Keywords : تفعيل ممارسات الارتجال التنظيمي , القيادات بجامعة    
Abstract:
The aim of the current research is to develop a proposed vision for activating organizational improvisation practices among leaders at Zagazig University in light of the dynamic organizational capabilities approach. To achieve the research goal, the descriptive approach was followed, relying on questionnaire tools and an expert opinion poll. The research also addressed the theoretical foundation of organizational improvisation and the dynamic capabilities approach. From the perspective of contemporary administrative thought, the questionnaire was applied to a sample of (115) faculty members in the supporting units of accredited colleges at Zagazig University. The research reached several results, including: the presence of weakness and shortcomings in the development of dynamic organizational capabilities at Zagazig University, represented by (organizational integration capacity). With a arithmetical mean (1.3377), followed by the organizational learning ability with a arithmetical mean (1.3478), followed by the organizational restructuring ability with a arithmetical mean (1.3725), and finally the organizational sensing ability with a arithmetical mean (1.4391). There is also weakness and shortcomings in practicing the dimensions of organizational improvisation at Zagazig University, represented by In (Risk Perception) with a mean of (1.2522), followed by (Opportunity) with a mean of (1.3710), followed by (Innovation) with a mean of (1.3348), then (Adaptation) with a mean of (1.3928), then (Building the Solution) with a mean of (1.3217). ), and finally (intuition) with an arithmetic average of (1.3503). The research also found that there is a positive, statistically significant relationship at the level of significance (01.0) between all dimensions of (dynamic organizational capabilities) and the dimensions of (organizational improvisation). The higher the level of development and development of the dynamic organizational capabilities approach, the greater the level of organizational improvisation practice. at Zagazig University. In the end, the research presented a proposed vision for activating organizational improvisation practices among leaders at Zagazig University in light of the dynamic organizational capabilities approach, after presenting it to a group of arbitrators and the required amendments were made.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "جامعات الشركات و تلبية متطلبات سوق العمل فى كل من الهند وروسيا والولايات المتحدة الأمريكية وإمكانية الإفادة منها فى مصر", مجلة التربية المقارنة والدولية، مجلة علمية متخصصة تصدرها الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية .جامعة عين شمس, 2016 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "آليات تمكين المعلمين فى جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات بعض الدول", مجلة التربية المقارنة والدولية، مجلة علمية متخصصة تصدرها الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية . جامعة عين شمس, 2018 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "العقد النفسى كمدخل لتفعيل الهوية التنظيمية لدى أعضاء هيئة التدريس (دراسة تطبيقية على جامعة الزقازيق)", مجلة دراسات تربوية واجتماعية، كلية التربية جامعة حلوان, 2019 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "إدارة الذكاء التنافسي كآلية استراتيجية لتحقيق الميزة التنافسية المستدامة بالجامعات المصرية ومواجهة تحديات فيروس كورونا (covid 19)", جامعة سوهاج، کلية التربية وحدة النشر العلمي, 2021 More
  • Siham Ahmed Mohammed Alwan, "تفعيل الممارسات القيادية الداعمة لحشد الطاقة التنظيمية بالمدارس الثانوية العامة في مصر (سيناريوهات مقترحة)", جامعة عين شمس، کلية التربية, 2021 More

Department Related Publications

  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "مؤشر التعلم المركب لقياس التعلم مدى الحياة فى كندا وإمكانية الإفادة منه فى مصر", الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية, 2016 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "دراسة مقارنة لمجتمعات الممارسة في جامعات بعض الدول الأجنبية وإمكانية الإفادة منها في مصر.", كلية التربية ، جامعة سوهاج, 2020 More
  • Eman Wasfy Kamel Elsayed Hrab, "المدارس الجاذبة وتطبيقاتها في التعليم الثانوي في بعض الولايات المتحدة الأمريكية وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية بجامعة سوهاج, 2020 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "ممارسات التربية الخاصة للأطفال الذين يعانون من اضطرابات طيف التوحد في المملكة المتحدة ومصر: دراسة مقارنة", المؤسسة الدولية لآفاق المستقبل, 2021 More
  • Viola Monier Abdou Mansour, "دراسة مقارنة لتطبيقات التعليم عبر الوطني في جامعات كل من الصين و استراليا وإمكان الإفادة منها في مصر.", كلية التربية - جامعة سوهاج, 2021 More
Tweet