التحيزات المعرفية والإدراكية لدى الجمهور وعلاقتها بتقييم مصداقية المحتوى الصحفي: دراسة حالة على مبادرة سيارات المصريين بالخارج في إطار نظريتي عدائية وسائل الإعلام وتأثير الشخص الثالث

Faculty Specific Education Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة العربية لبحوث الاعلام والاتصال، كلية الاعلام- جامعة الاهرام الكندية ، جامعة الاهرام الكندية Volume:
Keywords : التحيزات المعرفية والإدراكية , الجمهور وعلاقتها بتقييم    
Abstract:
The study aimed to achieve four main objectives: observing, describing, and analyzing the factors influencing the audience's evaluation of the credibility of journalistic content; interpreting their perception of the impacts of negative content; understanding audience interactions and corrective virtual behaviors towards negative content about the Egyptian Cars Abroad initiative; and identifying and analyzing the relationship between cognitive and psychological biases and the audience's attitudes towards newspaper coverage of the initiative. Additionally, it sought to analyze the factors affecting the audience's trust in the credibility of coverage and handling of the initiative, including the communicator, media outlets, and comments and shares on social media platforms. The study also aimed to identify the sources the audience relies on for information about the initiative. The research employed media survey and case study methods, applied to a sample of 400 Egyptians working abroad. Results: The results indicated that pre-existing cognitive and psychological biases, such as biases from hasty conclusions, safe decisions, attention to negative information, and external attribution, significantly influence the perception of media hostility, regardless of objectivity. These biases also affect the evaluation of newspaper credibility. The results also showed that the credibility of official newspapers and the contributions of others on social media platforms play a crucial role in building audience trust, The more transparent and interactive the audience perceives them to be, the higher their trust; The study found that when the audience feels media hostility and perceives that others may be negatively influenced by the negative content about the initiative, they are motivated to engage in corrective behaviors on social media, These behaviors include correcting misinformation and rumors, participating in discussions to provide accurate information, and raising awareness.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Hytham Goda Mohamed Moaed, "تأثير الأساليب الاخراجية للصحف الالكترونية على العمليات الادراكية لدى عينة من طلاب الجامعة فى إطار نظرية تمثيل المعلومات "دراسة شبه تجريبية" (دكتوراة لم تناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Hytham Goda Mohamed Moaed, "صورة الصراع الفلسطينى الاسرائيلى فى الصحف المصرية وعلاقته بإدراك المواهين لجوانب القضية الفلسطينية "دراسة تطبيقية" (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Hytham Goda Mohamed Moaed, "إدمان مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بمنظومة القيم الاجتماعية والأخلاقية لدى الشباب الجامعي المصري والسعودي: دراسة مقارنة في اطار نظرية رأس المال الاجتماعي", كلية الإعلام، جامعة القاهرة, 2016 More
  • Hytham Goda Mohamed Moaed, "تبني أخصائي الإعلام التربوي لتكنولوجيا النشر الإلكتروني لإنتاج وتصميم المواد الإعلامية المطبوعة: دراسة ميدانية في إطار النظرية الموحدة لقبول واستخدام التكنولوجيا (UTAUT)", كلية الإعلام، جامعة القاهرة, 2017 More
  • Hytham Goda Mohamed Moaed, "علاقة التكوين النفسي والمهني بالأداء الإبداعي لدى القائمين بالاتصال بالمواقع الإخبارية تجاه إنتاج وتصميم المحتوى الصحفي: دراسة في إطار نظريتي رأس المال النفسي وانتشار المستحدثات", كلية الإعلام، جامعة القاهرة, 2018 More

Department Related Publications

  • Mohammed Abdallah Ismayil , "تجربة الديمقراطية في الصحف المصرية (دكتوراة)", لايوجد, 1900 More
  • Mervat Sabry Mohamed Azab, "العلاقة بين الصورة الصحفية والعمليات الادراكية للتعى الصحفى لطلاب المرحلة الابتدائية (دراسة تجريبية) (ماجستير لم يناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Nadia Mohamed Abdelhafez Elsaedy, "الفن الصحفى فى صفحات المحافظات : دراسة تطبيقية على الصحف المصرية (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Entesar Mohamed Elsayed Saliem, "دور المدونات السياسية فى دعم مفهوم حرية الرأى والتعبير السياسى لدى الشباب المصرى دراسة ميدانية فى ضوء نظرية الاعتماد على وسائل الاعلام", كلية الاعلام جامعة القاهرة, 2012 More
  • Hytham Goda Mohamed Moaed, "العلاقة بين التعرض للمضمون السياسي بمواقع الصحف والقنوات الفضائية والمزاج العام نحو قضايا الوطن العربي: دراسة على الجمهور المصري والسعودي", كلية الإعلام، جامعة القاهرة, 2015 More
Tweet