العلاقة بين السمات الشخصية لدي المراهقين واستراتيجيات تقديم ذواتهم عبر منصات التواصل الاجتماعي: دراسة في إطار الدور الوسيط لتقدير الذات والرضا عن الحياة

Faculty Specific Education Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages:
Authors:
Journal: المجلة المصرية لبحوث الاتصال الجماهيري، كلية الإعلام، جامعة بني سويف كلية الإعلام، جامعة بني سويف Volume:
Keywords : العلاقة , السمات الشخصية , المراهقين واستراتيجيات تقديم    
Abstract:
The study aimed to uncover the relationship between adolescents' personality traits and their self-presentation strategies on social media platforms, while analyzing the mediating role of self-esteem and life satisfaction in enhancing this relationship. The study was conducted on an available sample of social media users aged 18–21 years (late adolescence), with a total sample size of 427 individuals. The results confirmed that personality traits significantly influence adolescents' self-presentation strategies on social media platforms, as these strategies reflect individuals’ attempts to manage their self-image. Adolescents high in openness to experience tend to use a variety of strategies such as ingratiation, damage control, manipulation, and self-promotion. Adolescents high in conscientiousness use these strategies to maintain a positive image. Extraverted adolescents, being social and active, use self-presentation strategies to enhance their presence and influence, while agreeable adolescents seek to maintain positive relationships and a good image through cooperation and empathy. On the other hand, adolescents high in neuroticism are more likely to use ingratiation, damage control, and manipulation strategies, but not self-promotion, due to anxiety and emotional instability. The findings also revealed that the tendency for social comparison has a relative, yet not the strongest, impact on the relationship between personality traits and self-presentation strategies. Moreover, self-esteem plays a significant role in strengthening this relationship, indicating that adolescents with high self-esteem tend to use self-presentation strategies more effectively. Additionally, life satisfaction enhances the relationship between personality traits and self-presentation strategies, reflecting that adolescents who are satisfied with their lives tend to engage in positive self-presentation strategies.
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Hytham Goda Mohamed Moaed, "تأثير الأساليب الاخراجية للصحف الالكترونية على العمليات الادراكية لدى عينة من طلاب الجامعة فى إطار نظرية تمثيل المعلومات "دراسة شبه تجريبية" (دكتوراة لم تناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Hytham Goda Mohamed Moaed, "صورة الصراع الفلسطينى الاسرائيلى فى الصحف المصرية وعلاقته بإدراك المواهين لجوانب القضية الفلسطينية "دراسة تطبيقية" (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Hytham Goda Mohamed Moaed, "إدمان مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بمنظومة القيم الاجتماعية والأخلاقية لدى الشباب الجامعي المصري والسعودي: دراسة مقارنة في اطار نظرية رأس المال الاجتماعي", كلية الإعلام، جامعة القاهرة, 2016 More
  • Hytham Goda Mohamed Moaed, "تبني أخصائي الإعلام التربوي لتكنولوجيا النشر الإلكتروني لإنتاج وتصميم المواد الإعلامية المطبوعة: دراسة ميدانية في إطار النظرية الموحدة لقبول واستخدام التكنولوجيا (UTAUT)", كلية الإعلام، جامعة القاهرة, 2017 More
  • Hytham Goda Mohamed Moaed, "علاقة التكوين النفسي والمهني بالأداء الإبداعي لدى القائمين بالاتصال بالمواقع الإخبارية تجاه إنتاج وتصميم المحتوى الصحفي: دراسة في إطار نظريتي رأس المال النفسي وانتشار المستحدثات", كلية الإعلام، جامعة القاهرة, 2018 More

Department Related Publications

  • Mohammed Abdallah Ismayil , "تجربة الديمقراطية في الصحف المصرية (دكتوراة)", لايوجد, 1900 More
  • Mervat Sabry Mohamed Azab, "العلاقة بين الصورة الصحفية والعمليات الادراكية للتعى الصحفى لطلاب المرحلة الابتدائية (دراسة تجريبية) (ماجستير لم يناقش بعد)", لايوجد, 1900 More
  • Nadia Mohamed Abdelhafez Elsaedy, "الفن الصحفى فى صفحات المحافظات : دراسة تطبيقية على الصحف المصرية (ماجستير)", لايوجد, 1900 More
  • Entesar Mohamed Elsayed Saliem, "دور المدونات السياسية فى دعم مفهوم حرية الرأى والتعبير السياسى لدى الشباب المصرى دراسة ميدانية فى ضوء نظرية الاعتماد على وسائل الاعلام", كلية الاعلام جامعة القاهرة, 2012 More
  • Hytham Goda Mohamed Moaed, "العلاقة بين التعرض للمضمون السياسي بمواقع الصحف والقنوات الفضائية والمزاج العام نحو قضايا الوطن العربي: دراسة على الجمهور المصري والسعودي", كلية الإعلام، جامعة القاهرة, 2015 More
Tweet