تدريس العلوم باسـتخدام عادات العقل الإبداعية لتنمية مهارات حل المشكلات وخفض التجول العقلي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

Faculty Education Year: 2024
Type of Publication: ZU Hosted Pages: 702-782
Authors:
Journal: مجلة كلية التربية بجامعة بنها كلية التربية - جامعة بنها Volume: المجلد (35) الجزء الاول
Keywords : تدريس العلوم باسـتخدام عادات العقل الإبداعية    
Abstract:
The current research aimed to reveal the effectiveness of teaching science using creative habits of mind in developing problem-solving skills and reducing mental wandering among fifth-grade primary school pupils, and used the descriptive & experimental approach. The content of the unit on nutritional Relations between Living Organisms from the science curriculum for the fifth grade of primary school was studied according to creative habits of mind. A problem-solving skills test was prepared and its skills included defining the problem, imposing hypotheses, testing hypotheses, arriving at a solution, and a measure of mental wandering. Its dimensions included mental wandering related to the science course topics & mental wandering not associated with the topics. The pre & post-research tools were applied to the research group, and the research relied on an experimental design with two groups, the control group, which consisted of 30 pupils, and the experimental group which consisted of 30 pupils. The research results resulted in a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group and the control group in the post-application of the problem-solving skills test as a whole and its sub-skills in favour of the experimental group. There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group in the pre & post-applications of the problem-solving skills test as a whole and in its sub-skills individually in favour of the post-application. There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group and the control group in the post-application of the mental wandering scale as a whole and its sub-dimensions separately in favour of the experimental group. There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group in the pre & post-application of the mental wandering scale. As a whole and in its sub-dimensions individually, in favour of the post-application.There is no correlation between problem-solving skills and mental wandering among fifth-grade primary school pupils. Key words: Creative Habits of Mind - Problem Solving Skills - Mental Wandering
   
     
 
       

Author Related Publications

  • Mariam Rizk Solymam Salama, "فاعلية استخدام استراتيجية التعلم مدى الحياة لتدريس مقرر علوم بيئية في تنمية مهارات التفكير الاستدلالي والمعتقدات المعرفية لدى طلبة كلية التربية", كلية التربية، جامعة طنطا, 2019 More
  • Mariam Rizk Solymam Salama, "فاعلية وحدة مقترحة في تدريـــــس العلـــوم قائمة على التعلم الاجتماعي والعاطفي (SEL) في تنمية الوعي بالمناعة والتفكير الإيجابي لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية", كلية التربية، جامعة سوهاج, 2022 More
  • Mariam Rizk Solymam Salama, "فاعــــلية تدريـس الأحــــياء باســـتخدام مدخل التصــميم الشامل للتعلم(UDL) في تنمية الفهم العميق والكفاءة الذاتية لدى طلاب المرحلة الثانوية", كلية التربية - جامعة عين شمس, 2023 More
  • Mariam Rizk Solymam Salama, "برنـــامج مقترح قائم على القضايا العلمية الاجتماعــية لتنمـــية مــــهارات التفكير التولـــيدي واتـــخاذ القرار الجدلي لدى طلبة شـــعبة البيولــوجى بكلية التربية", كلية التربية - جامعة الزقازيق, 2023 More
  • Mariam Rizk Solymam Salama, "برنامج مقترح قائم على عملية التصميم الهندسي لتنمية التفكير الاستراتيجي والدافعية للإنجاز لدى طلبة الدبلوم المهنية (STEM) بكلية التربية", كلية التربية، جامعة سوهاج, 2021 More

Department Related Publications

  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية وحدة مقترحة في تنمية الوعي بحقوق الإنسان لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", كلية العلوم التربوية, 2009 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية برمجية تعليمية في الرسم الهندسي في ضوء النظرية البنائية على تنمية التحصيل والتفكير الهندسي لدى طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة قناة السويس, 2011 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية برنامج الكتروني مقترح في المستحدثات التكنولوجية لتنمية بعض الكفايات المهنية التكنولوجية لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2014 More
  • Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""أثر وحدة مقترحة في تنمية المهارات الحياتية المعاصرة لدى طلاب التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة قناة السويس, 2014 More
Tweet