Zagazig University Digital Repository
Home
Thesis & Publications
All Contents
Publications
Thesis
Graduation Projects
Research Area
Research Area Reports
Search by Research Area
Universities Thesis
ACADEMIC Links
ACADEMIC RESEARCH
Zagazig University Authors
Africa Research Statistics
Google Scholar
Research Gate
Researcher ID
CrossRef
تدريس العلوم باسـتخدام عادات العقل الإبداعية لتنمية مهارات حل المشكلات وخفض التجول العقلي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية
Faculty
Education
Year:
2024
Type of Publication:
ZU Hosted
Pages:
702-782
Authors:
Mariam Rizk Solymam Salama
Staff Zu Site
Abstract In Staff Site
Journal:
مجلة كلية التربية بجامعة بنها كلية التربية - جامعة بنها
Volume:
المجلد (35) الجزء الاول
Keywords :
تدريس العلوم باسـتخدام عادات العقل الإبداعية
Abstract:
The current research aimed to reveal the effectiveness of teaching science using creative habits of mind in developing problem-solving skills and reducing mental wandering among fifth-grade primary school pupils, and used the descriptive & experimental approach. The content of the unit on nutritional Relations between Living Organisms from the science curriculum for the fifth grade of primary school was studied according to creative habits of mind. A problem-solving skills test was prepared and its skills included defining the problem, imposing hypotheses, testing hypotheses, arriving at a solution, and a measure of mental wandering. Its dimensions included mental wandering related to the science course topics & mental wandering not associated with the topics. The pre & post-research tools were applied to the research group, and the research relied on an experimental design with two groups, the control group, which consisted of 30 pupils, and the experimental group which consisted of 30 pupils. The research results resulted in a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group and the control group in the post-application of the problem-solving skills test as a whole and its sub-skills in favour of the experimental group. There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group in the pre & post-applications of the problem-solving skills test as a whole and in its sub-skills individually in favour of the post-application. There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group and the control group in the post-application of the mental wandering scale as a whole and its sub-dimensions separately in favour of the experimental group. There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group in the pre & post-application of the mental wandering scale. As a whole and in its sub-dimensions individually, in favour of the post-application.There is no correlation between problem-solving skills and mental wandering among fifth-grade primary school pupils. Key words: Creative Habits of Mind - Problem Solving Skills - Mental Wandering
Author Related Publications
Mariam Rizk Solymam Salama, "فاعلية استخدام استراتيجية التعلم مدى الحياة لتدريس مقرر علوم بيئية في تنمية مهارات التفكير الاستدلالي والمعتقدات المعرفية لدى طلبة كلية التربية", كلية التربية، جامعة طنطا, 2019
More
Mariam Rizk Solymam Salama, "فاعلية وحدة مقترحة في تدريـــــس العلـــوم قائمة على التعلم الاجتماعي والعاطفي (SEL) في تنمية الوعي بالمناعة والتفكير الإيجابي لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية", كلية التربية، جامعة سوهاج, 2022
More
Mariam Rizk Solymam Salama, "فاعــــلية تدريـس الأحــــياء باســـتخدام مدخل التصــميم الشامل للتعلم(UDL) في تنمية الفهم العميق والكفاءة الذاتية لدى طلاب المرحلة الثانوية", كلية التربية - جامعة عين شمس, 2023
More
Mariam Rizk Solymam Salama, "برنـــامج مقترح قائم على القضايا العلمية الاجتماعــية لتنمـــية مــــهارات التفكير التولـــيدي واتـــخاذ القرار الجدلي لدى طلبة شـــعبة البيولــوجى بكلية التربية", كلية التربية - جامعة الزقازيق, 2023
More
Mariam Rizk Solymam Salama, "برنامج مقترح قائم على عملية التصميم الهندسي لتنمية التفكير الاستراتيجي والدافعية للإنجاز لدى طلبة الدبلوم المهنية (STEM) بكلية التربية", كلية التربية، جامعة سوهاج, 2021
More
Department Related Publications
Fatma Ahmed Mohamed Elmaghreby, "Maintaining Student Autonomy in Reading via Some Teaching Strategies .", CDELT Ain Shams University, 2003
More
Khaled Gouda Mohamed Mohamed, ""فعالية التعليم الالكتروني في تنمية مهارات اعداد الدروس الالكترونية والاتجاه نحو استخدام التعليم الالكتروني في التدريس لدى معلمي التعليم الثانوي الصناعي"", مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف, 2010
More
Enas AbdelMaksoud Tohamy Diab, "The Effectiveness of Using Computer in teaching Geography to Develop the Maps and Charts Using Skills at the property Stage", مجلة كلية التربية, 2000
More
Reda Elhoseny Ali Elsabagh, "تصور مقترح لتطوير مناهج التعليم الثانوى الصناعى من وجهة نظر المعلمين وأصحاب الأعمال في ضوء إحتياجات سوق العمل", جامعة بني سويف, 2009
More
Nahla Abdelmoaty Alsadek Gadelhak, "فاعلية النمذجة لتدريس الفيزياء فى تنمية مهارات التفكير المنظومى والتحصيل لدى طلاب الصف الأول الثانوى.", مجلة التربية العلمية, 2013
More
جامعة المنصورة
جامعة الاسكندرية
جامعة القاهرة
جامعة سوهاج
جامعة الفيوم
جامعة بنها
جامعة دمياط
جامعة بورسعيد
جامعة حلوان
جامعة السويس
شراقوة
جامعة المنيا
جامعة دمنهور
جامعة المنوفية
جامعة أسوان
جامعة جنوب الوادى
جامعة قناة السويس
جامعة عين شمس
جامعة أسيوط
جامعة كفر الشيخ
جامعة السادات
جامعة طنطا
جامعة بنى سويف